Primer cop a una banda dedicada al robatori de camions i remolcs per revendre'ls a Ucraïna o desballestar-los per obtenir-ne ferralla i vendre-la. Els Mossos d'Esquadra han detingut dues persones de 47 anys i nacionalitat espanyola i ucraïnesa per aquests fets i els atribueixen la seva participació en més d'una trentena de robatoris arreu de Catalunya, en especial en zones amb polígons industrials. Haurien actuat a Lloret de Mar, Vic, el Vallès Oriental i l'Occidental, l'Alt Penèdes i Lleida, entre altres.

En aconseguir els vehicles, els lladres els duien als magatzems de Sant Feliu de Buixalleu o de Santa Maria de Palautordera, que tenien llogats o bé ocupats il·legalment. Allà deixaven que altres membres de la xarxa, que no han estat detinguts en la primera fase de la investigació, desmuntessin els semiremolcs per vendre la feralla i pintessin les tractores, canviessin les matrícules i el número de bastidor, falsifiquessin la documentació i enviessin el vehicle a Ucraïna per vendre'ls. La policia autonòmica desconeix encara de quina manera es feien els eviaments dels vehicles sostrets.

El cap de l'Àrea d'Investigació Policial de Girona, l'inspector Josep de Monteys va explicar ahir el modus operandi que utilitzaven els delinqüents per evitar ser detectats. Duien una identificació d'escolta privat, que era falsa però que exhibien si algú els trobava en actitud sospitosa donant voltes pels polígons. Una vegada seleccionat el camió que els interessava, entraven al seu interior i col·locaven un inhibidor de freqüència per evitar que les balises instal·lades al motor emetessin senyals indicant la posició del vehicle. Una vegada a la nau, els retiraven les emisores i buscaven el localitzador GPS per arrencar-lo.

La pista: un robatori a Lloret

La investigació policial es va iniciar després que es denunciés el robatori d'una tractora a Lloret de Mar el 23 de juny passat. El localitzador instal·lat en el vehicle va permetre als agents de la Unitat d'Investigació de la comissaria de Blanes trobar el camió dins un magatzem de Sant Feliu de Buixalleu, on hi havia altres vehicles que també havien estat robats.

De Monteys assegura que els agents van pentinar nau per nau fins trobar la utilitzada pels lladres. Aleshores van iniciar un seguit de vigilàncies continuades que els van permetre identificar les dues persones que entraven i sortien del magatzem per perpetrar els robatoris. Això els va permetre descobrir també dos magatzems més a Sant Feliu de Buixalleu i un altre a Santa Maria de Palautordera que eren utilitzats pels delinqüents.

A partir d'aquí, els Mossos d'Esquadra van idear un dispositiu per atrapar els lladres i detenir-los el 19 de juliol passat mentre feien les pertinents entrades i registres tant en els magatzems com als domicilis dels lladres, on van trobar documentació relacionada amb camions, emissores, localitzadors de balises de seguiment, inhibidors de freqüència, plaques de matrícula i altres efectes necessaris per perpetrar els robatoris.

Als detinguts se'ls acusa de robatori de vehicles, robatori amb força i falsificació de documents. Un d'ells, l'ucraïnès, ha ingressat a presó. L'altre ha quedat en llibertat amb càrrecs.

900.000 euros

El valor aproximat dels vehicles que han recuperat els agents autonòmics superava els 900.000 euros. De fet, estaven esperant a ser desmuntats en peces que ja havien pintat per camuflar-les i poder-les treure del país sense aixecar cap tipus de sospita.

L'inspector Josep Monteys va remarcar que la investigació al voltant d'aquest cas no està tancada i que no es descarten més detencions. Concretament, ara es tracta de treure l'entrellat de qui controla aquesta banda i quines persones es prestaven a falsificar les matrícules i entregar els nous números de bastidor als delinqüents.