Una avaria al centre de control d'Adif va obligar ahir a la tarda a aturar tots els trens que circulaven per la xarxa de Rodalies i de Llarga Distància de Catalunya. La circulació del TAV no es va veure afectada. Segons van informar fonts de Renfe, aquesta incidència és notificada a tots els combois, que s'han d'aturar immediatament. Així, la circulació per la xarxa de ferrocarril va estar parada uns 50 minuts (entre les 16.56 hores i les 17.45, segons Adif). Després, es va restablir progressivament la circulació per aquestes línies, si bé les fonts de Renfe van explicar que hi va haver afectació amb retards (de fins a una hora) fins a les vuit del vespre quan el trànsit ferroviari es va normalitzar. A les comarques gironines, l'afectació va ser a la línia de Regional que uneix Barcelona amb Figueres i Portbou i la de Rodalies de la costa que uneix la capital comtal amb l'estació de Maçanet-Massanes. Renfe desconeixia ahir al vespre el nombre de combois afectats en clau gironina per l'aturada i els retards, si bé atenent la franja horària d'afectació, hi hauria almenys 26 trens.

Així, dins de la franja que va de les cinc de la tarda a les vuit del vespre, hi havia programada la circulació de 16 combois per cobrir la connexió de Figueres amb Barcelona (nou de Barcelona a la capital de l'Alt Empordà, i set en el sentit invers). Pel que fa a la línia de Rodalies que enllaça Barcelona amb l'estació de Maçanet-Massanes a través de la costa, haurien estat deu els trens afectats (quatre de Barcelona en direcció cap a la Selva; i sis en el sentit contrari). Els retards que es van produir van ser d'entre mitja hora i una hora, segons Renfe.

Segons Adif, els seus tècnics van detectar una fallada en els equips de comunicacions del Control de Trànsit Centralitzat, afectant a dispositius tant essencials com els sistemes de gestió i regulació del trànsit i els equips de comunicació amb els trens. Per garantir la seguretat del trànsit ferroviari català, va ordenar-se alehsores l'aturada de totes les circulacions fins que es va recuperar totalment la funcionalitat dels sistemes. Adif, a més, va anunciar que obria una investigació per determinar les causes que van originar aquesta incidència.

Malgrat que Adif va comunicar que tant aquest ens com Renfe van informar de les afectacions a través del servei de megafonia dels terns i estacions, per missatges de mòbil, per Transmet i a través del telèfon d'informació; alguns usuaris es queixaven que no se'ls informava (veure el quatre dels tuits d'usuaris). Així, l'agència Efe recollia el testimoni de passatgers que es trobaven a les andanes de l'estació de Sants de Barcelona, que van criticar la falta d'informació i lamentaven les altes temperatures que feien la seva espera encara més insofrible.

Així, un grup de passatgers que esperava el tren amb destinació a València, que tenia al voltant d'una hora de retard, lamentava el tracte rebut: "No som xais, som persones i ens han enganyat miserablement. Ens han fet baixar aquí a sota quan no tocava. No t'informen, no et diuen res i no som xais. A la gent aquí li vindrà un yuyu perquè no tenen ni per beure ni per seure. No hi ha dret, ens han tractat molt malament"

Una altra passatgera, que viatjava a Alacant, va coincidir que se sentien "abandonats" a la via amb una enorme calor i reclamava poder esperar al pis superior, en lloc de fer-ho a les andanes, mentre un jove ironitzava que Renfe els obsequiava amb "una sauna gratis".