L'Estat ha tancat el darrer tràmit que faltava perquè Red Eléctrica pugui començar a aixecar les 115 torres que tindrà el tram aeri de la MAT entre Bescanó (Gironès) i Santa Llogaia d'Àlguema (Alt Empordà). El Consell de Ministres ha aprovat definitivament el projecte d'aquesta part de la línia i n'ha declarat la utilitat pública. A la pràctica, això permet a la companyia començar a aixecar les estructures de ferro que aguantaran els cables, fins i tot en aquells llocs on no hi ha acord amb els propietaris. D'ençà de mitjans de maig, ja s'han excavat una quarantena dels suports. La previsió de Red Eléctrica és començar a aixecar les torres entre finals d'aquest mes i principis de setembre.

A mitjans maig, Red Eléctrica va començar les obres del tram aeri de la MAT que s'estén entre Bescanó i Santa Llogaia. Allà on ja hi havia acords amb els afectats, els propietaris van començar a excavar el terreny i fer la cimentació de les bases que han d'aguantar les torres. Aquestes feines es van començar a fer de manera simultània en quatre llocs, entre els quals hi havia la zona de Canet d'Adri (Gironès) i els punts d'inici i final del tram.

De moment, però, l'obra no podia anar més enllà. I és que, per començar a aixecar les estructures de metall i ocupar aquells terrenys on els propietaris no havien donat permís, faltava encara un tràmit: que l'Estat aprovés definitivament el projecte del Bescanó-Santa Llogaia i en declarés la utilitat pública de la línia.

Ara, l'últim Consell de Ministres -que es va fer divendres passat- ja ha tancat aquest serrell. A la pràctica, això suposa que Red Eléctrica ja pot començar a aixecar torres en aquells llocs on ja n'ha construït els suports, i fer tota l'obra d'una tacada -és a dir, tant els fonaments com l'estructura de la torre- en aquells punts on encara les màquines no han entrat sobre terreny.

Entre Bescanó i Santa Llogaia, la MAT tindrà 115 torres. De moment, la companyia ja ha construït una quarantena dels suports i, segons informen fonts de Red Eléctrica, s'ha arribat a acords amb el 95% dels 400 propietaris afectats pel pas de la línia.

La intenció de Red Eléctrica és començar a aixecar les torres de la MAT entre finals d'agost i principis de setembre. Entre Bescanó i Santa Llogaia, a més, la construcció dels 400 kV també s'aprofitarà per compactar dues línies de menor tensió que hi ha a la zona: la de 220 kV que va de Bescanó a Sant Julià de Ramis (Gironès) i la de 132 kV que s'estén des d'aquest punt fins a Santa Llogaia.

Fins a l'inici de la interconnexió

Aquest tram aeri de la MAT és el que ha de permetre transportar els 400 kV des de la subestació de Bescanó (que va entrar en servei el juliol del 2011) fins a l'estació conversora de Santa Llogaia (el punt d'inici de la interconnexió). En total, abasta una quinzena de municipis a cavall del Gironès, el Pla de l'Estany i l'Alt Empordà.

Aquest tram dels 400 kV s'estén al llarg de 44,2 quilòmetres, al llarg del qual les torres de la MAT creuaran municipis com Bescanó, Sant Gregori, Canet d'Adri, Palol de Revardit, Sant Julià de Ramis, Cervià de Ter, Viladasens, Bàscara, Garrigàs, Borrassà i Santa Llogaia d'Àlguema.

El pressupost total del tram aeri entre Bescanó i Santa Llogaia frega els 45 MEUR. Es preveu que aquesta part de l'obra estigui acabada i tota la línia pugui entrar en tensió a finals del 2014.

El ramal de Riudarenes, autoritzat

A principis de juliol, el Ministeri d'Indústria també va donar llum verd a Red Eléctrica perquè construeixi el ramal i la subestació de la MAT a Riudarenes (Selva). De tot el projecte dels 400 kV a les comarques gironines, aquesta és l'obra que estava més endarrerida.

El ramal sortirà del tram Sentmenat-Bescanó (que ja ha entrat en servei), tindrà 41 torres i una llargada de 17,5 quilòmetres. La línia anirà a parar a la subestació de Riudarenes, que alimentarà la línia del TAV i permetrà reforçar el subministrament elèctric a la Costa Brava Sud.