El Servei Català de Trànsit (SCT) té previst instal·lar un radar de tram a la C-65 entre Cassà de la Selva i Llagostera. L'objectiu és que comenci a funcionar a finals d'aquest any o a principis de 2014, ja que la licitació del projecte s'ha fet conjuntament amb altres dos radars que s'instal·laran a Amposta i Sant Carles de la Ràpita i que formen part del Pla de Seguretat Viària 2011-2013 de l'organisme de la Generalitat de Catalunya.

Aquest nou tipus de radars són aquells que detecten la mitjana de velocitat entre dos punts controlats en un mateix tram i d'aquesta manera poden determinar qui ha comès la infracció. El previst a la C-65 tindrà una càmera al punt quilomètric 17 i una altra al punt quilomètric 12, controlant així una longitud de cinc quilòmetres en sentit Llagostera.

Els radars de tram estan interconnectats. És a dir, quan un vehicle passi per davant de la primera càmera, aquesta llegirà la matrícula i enregistrarà el dia, l'hora, el minut i el segon en què ha detectat el cotxe. Quan aquest abandona el tram, la segona càmera farà exactament el mateix que la primera i després, amb el resultat d'ambdues medicions, un pograma informàtic comprovarà el temps que el vehicle ha trigat a fer el tram, calculant així la seva velocitat mitjana. Si ha recorregut els cinc quilòmetres en menys temps del previst, serà sancionat. Cal tenir en compte que circular per sota el cinquanta per cent de la velocitat establerta també és sancionable.

Aquest tipus de radars tenen un marge d'error molt menor que els convencionals i resulten més fiables. Ara bé, necessiten un seguit de condicions perquè funcionin com, per exemple, no tenir canvis de velocitat en tot els quilòmetres que controlen ni tampoc entrades i sortides de via.

La col·locació de radars de tram s'anirà incrementant amb el temps. De moment, el Servei Català de Trànsit preveu instal·lar-ne un altre a la província. Si bé la ubicació no és definitiva i està pendent de confirmar-se, l'opció que planteja és situar-ne dos a la N-II entre Fornells de la Selva i Girona -un en cada sentit de la marxa.

Que els radars de tram són com caçamosques ho exemplifiquen clarament els instal·lats al túnel de Vielha de la N-230. En tres anys de funcionament ha registrat 2.027 sancions de les quals 1.619 són fermes ?-amb dades tancades el 12 de juny. I cada any, el nombre d'expedients iniciats i sancions fermes ha anat augmentant notablement. El que no ha facilitat l'organisme que gestiona el trànsit per la xarxa viària catalana és el volum d'euros recaptats.

El Servei Català de Trànsit té clar que aquest tipus de radars funcionen, tant per l'efecte dissuasiu que produeixen les sancions com pel fet que és un sistema altament eficaç i que els conductors saben perfectament que funciona de forma molt precisa.