Hi va haver un temps que l'aeroport de Girona pràcticament era utilitzat només per companyies aèries d'operadors turístics. Uns temps posteriorment denostats a causa de l'embranzida que va agafar l'aeroport, però que ben mirat no eren tan dolents. Potser no estaria malament recuperar aquells vols que ?duien milers d'anglesos -i no només anglesos- a les costes catalanes a preu fix. Combinant-ho, per descomptat, amb les actuals línies regulars. Això comencen a veure els hotelers. Els hotelers de Calella han fet arribar al conseller d'Empresa i Ocupació, Felip Puig, una carta en la qual demanen la implicació del Govern per tal de potenciar l'aeroport de Girona i facilitar que s'hi puguin instal·lar nous operadors turístics, fonamentalment britànics. El sector assegura que el turisme familiar britànic és un gran valor que el Maresme ha anat perdent en els darrers anys i en culpen, en part, la caiguda del trànsit aeri a l'aeroport gironí. Segons la carta lliurada al conseller, l'Associació Turística de Calella (ATC) proposa destinar recursos econòmics del Fons pel Foment del Turisme a fomentar "l'obertura de l'aeroport a la touroperació".

Els hotelers de Calella ja van advertir aquest estiu que l'auge del turisme rus havia tapat una situació menys favorable, com era el descens del turisme britànic a la Costa de Barcelona-Maresme. Si els anglesos representen un 20% del total de turistes que visita l'Estat espanyol, al Maresme aquesta xifra no arriba actualment al 10%.

Ara els hotelers es proposen recuperar aquest turisme familiar britànic l'any 2014. El consideren un element desestacionalitzador i recorden que els anys 90 el seu pes específic era molt més important del que ho és en aquest moment: "Aleshores va tenir l'aeroport de Girona com a referent dels grans operadors turístics", recorden en una carta adreçada al conseller Puig.

Durant una visita al municipi, va ser dilluns el mateix conseller qui va recollir la petició. Puig entén que l'aeroport de Girona no ha de ser només un referent per a les ciutats de Girona i Barcelona: "Tenim capacitat d'obrir l'oferta i tenir un aeroport que no estigui basat només en companyies de baix cost. Ho intentarem", assegura.

En aquest sentit, l'escrit signat per l'Associació Turística de Calella amb el suport del Gremi d'Hostaleria del Maresme, insta el Govern a rellançar l'aeroport gironí: "Des del sector es proposa que el Fons pel Foment del Turisme tingui com a directriu d'actuació la potenciació de l'aeroport de Girona, i la seva obertura a la touroperació, especialment en relació al mercat britànic".

Els hotelers recorden que aquest Fons pel Foment del Turisme es nodreix, en part, per la taxa turística que s'obliga a cobrar als clients que s'allotgen en els seus establiments i reclamen que, en aquest cas, hi hagi un retorn directe al territori: "De poc serveix invertir en promoció si l'aeroport més proper no pot recollir el flux de clients a qui van dirigides les campanyes promocionals".

Que pagui Espanya

Puig assegura que el propòsit d'ampliar l'oferta a l'aeroport de Girona va més enllà de les estratègies sectorials de turisme: "Ens ho estem plantejant com a país", afirma. El titular d'Empresa i Ocupació assegura que dotar de fortalesa una infraestructura com aquesta és comparable a la construcció d'estructures d'estat propi.

Pel que fa a les inversions, però, Puig no comparteix la proposta que fan els hotelers de Calella: "Les inversions han d'anar a càrrec d'aquell que de moment no les assumeix. L'Estat espanyol destinarà un 9,4% de les inversions territorialitzades a Catalunya, que té un 16% de la població i un 21% de la capacitat de generar riquesa. El drenatge fiscal actual és insostenible".

En aquest sentit, el conseller defensa que la taxa turística ha de servir per promocionar i donar suport al turisme, però no per a fer inversió. "La inversió l'ha de fer l'Estat espanyol i com que no la fa, haurem de canviar d'estat", va etzibar el conseller.

El mercat britànic

Independentment de la fórmula, els hotelers defensen que l'"obertura" de l'aeroport gironí a nous operadors és una "necessitat" i posen l'exemple de l'aeroport de Reus a la Costa Daurada. Defensen que un major trànsit de passatgers a Girona afavorirà la diversificació de la demanda del Maresme Nord i la Costa Brava i serà un "incentiu" per a poblacions com la mateixa Calella.

El 2012 es van fer 3.499 operacions entre Reus i el Regne Unit, amb 570.000 viatgers, el flux més important que hi va haver en aquest aeroport. En el cas de Girona, les xifres són similars: es varen fer 3.452 operacions amb el Regne Unit, amb poc més de mig milió de passatgers, segons les dades que fa públiques Aena.

Pel que fa a les dades de l'any en curs, fins a l'agost d'aquest 2013 hi ha hagut 2.594 vols entre Reus i el Regne Unit, amb un total de 405.000 viatgers. Mentre que en el cas de Girona les xifres són lleugerament inferiors. Fins a la data s'han fet 2.596 operacions entre l'aeroport de Vilobí d'Onyar i el Regne Unit, amb 366.900 viatgers.

Tot i que les dades entre els dos aeroports són molt similars, els hotelers de Calella lamenten la tendència descendent que ha anat arrossegant l'aeroport de Girona en els darrers anys pel que fa amb les relacions amb el Regne Unit. En aquest sentit, el trànsit entre Girona i el Regne Unit va ser l'any 2008 de prop d'1,5 milions de passatgers, el que suposa un descens del 66% de viatgers britànics en els darrers quatre anys. A més, la major part del trànsit entre el Regne Unit i l'aeroport de Girona no prové de touroperadors, sinó de línies regulars de Ryanair.