La temporada d'hivern, que en aviació comença a finals d'aquest mes, es presenta com una escabetxada de Ryanair a l'aeroport Girona-Costa Brava. L'aerolínia irlandesa, que segons algunes informacions podria estar en dificultats econòmiques, preveu deixar a Girona únicament 19 rutes, quan des del març passat i durant tot l'estiu n'hi ha tingut 67.

Però és que a més d'eliminar aquestes 48 rutes ho farà també en el de freqüències setmanals de les mateixes. La majoria de rutes es duran a terme dues o tres vegades per setmana -amb algunes excepcions-, la qual cosa deixarà Ryanair amb 58 freqüències setmanals a l'aeroport de Girona, una vintena menys que en la temporada d'hivern anterior.

Aena, que gestiona els aeroports espanyols, va declinar informar de la quantitat exacta de vols que hi haurà a Girona aquest hivern, fidel a la seva normativa que han de ser les pròpies companyies les que ofereixin aquestes dades.

Ryanair, per la seva banda, tampoc no va respondre al requeriment de Diari de Girona. La companyia no vol donar les dades fins que convoqui una roda de premsa oficial. L'única opció que quedava, per tant, era entrar a la web de Ryanair i mirar, vol a vol, quins dels actuals estarien encara operatius al novembre.

El resultat és desolador: si aquest estiu es podia viatjar des de Girona a 67 ciutats, a partir de novembre només es podrà fer a 19 (veure quadre adjunt), a menys que es doni el cas improbable que Ryanair posi en funcionament alguna ruta nova que no oferia aquest estiu.

Mesos de xifres negatives

Per a l'aeroport de Girona no deixa de ser una molt mala notícia, ja que els darrers mesos ha anat acumulant xifres negatives respecte de l'any passat, i el descens es farà amb tota seguretat més notable a partir del novembre. Cal recordar que Ryanair mou més del 90% del trànsit de viatgers a Girona, així que encara que alguna altra companyia sumés algun vol a la seva oferta, difícilment es notaria en el balanç final.

La recerca realitzada per aquest diari posa de manifest que Girona quedarà aquest hivern sense cap connexió a l'Estat espanyol, Bèlgica, Xipre, Eslovènia, Estònia, Finlàndia. Noruega, Malta, Grècia, i -sorprenentment- també Suècia i Irlanda, països en els quals aquest estiu tenia set i tres rutes, respectivament.

A més, Irlanda és la seu de Ryanair i sempre ha tingut connexions amb l'aeroport de Girona. Però és que a més s'eliminen, respecte a l'estiu, sis rutes a Alemanya, dues a Dinamarca, una a França, cinc al Regne Unit, set a Itàlia, una a Holanda i cinc a Polònia.

Tot i que és cert que habitualment les companyies aèries i Ryanair en particular redueixen el nombre de vols durant la temporada d'hivern, en aquesta ocasió sembla que hi pot haver altres raons, ja que si bé en la passada temporada d'hivern el nombre de rutes era, a Girona de 21, en total sumaven 78 freqüències setmanals. Aquest hivern tot sembla indicar que tindrà a Girona només unes 58 freqüències a la setmana. La raó és que la majoria de rutes que es queden -amb alguna excepció- només tindran dos o tres vols setmanals.

Raons econòmiques?

Ja el passat mes de setembre aquest diari advertia que les dificultats econòmiques obligaran aquest hivern Ryanair a deixar més avions a terra del que és habitual, i que això per força hauria d'afectar les principals bases de la companyia, Girona entre elles. En aquella ocasió, els responsables d'aquesta aerolínia de baix cost que opera en terres gironines tampoc no va voler informar de quina seria l'afectació real.

Tal com es va informar aleshores, Ryanair va revisar a la baixa la seva previsió de beneficis per a l'actual any 2013. La companyia irlandesa s'enfronta a una caiguda de la demanda inaudita en la seva trajectòria de constant expansió. Davant aquesta situació adversa, l'aerolínia va reaccionar amb una agressiva rebaixa de tarifes per intentar animar les reserves. Ho reconeixia el seu conseller delegat, Michael O'Leary, que no va evitar que Ryanair es desplomés un 11% en Borsa.

A resultes de tot plegat, es va publicar que l'aerolínia deixaria a terra uns 80 avions aquesta temporada d'hivern en lloc dels 50 previstos, per reduir les despeses de manteniment.