A partir del novembre, els passatgers internacionals no hauran de fer transbords de trens a l'estació de Vilafant. La mitja hora reglamentària que s'aturaven passarà a la història probablement el 27 d'octubre i de manera definitiva l'11 de novembre, segons va informar ahir TV3. La data en què els AVE podran circular per França i els TGV per Espanya s'ha anat ajornant, segons diuen, per problemes en les homologacions dels sistemes de seguretat i comunicació dels trens.

Malgrat que un responsable de la SNCF francesa va donar aquesta data com a factible perquè els trens circul·lin sense fer transbordaments, ni Adif ni la SNCF van confirmar oficial aquesta data. Renfe va informar que estan pendents que els tècnics espanyols donin l'homologació.

En la cimera francoespanyola celebrada a París el 10 d'octubre de 2012 s'havia anunciat l'entrada en servei de la línia d'alta velocitat de Barcelona a França abans d'aquest estiu, per posar la capital catalana a dues hores de Perpinyà sense aturades.

Abans de l'estiu, un representant de la companyia ferroviària francesa SNCF assegurava que els combois no funcionarien almenys fins "després d'agost", i ho va atribuïr a "raons tècniques".

En els últims mesos s'ha pogut veure algun tren AVE de Renfe a les instal·lacions tècniques que té la SNCF als afores de París, dins del procés d'homologació del material rodant espanyol perquè pugui circular a França.

El mateix procés -que va tardar més d'allò inicialment previst- es va portar a terme amb els combois francesos d'alta velocitat TGV a Espanya.

El portaveu de la SNCF va recordar que en un principi s'havia programat la posada en marxa escalonada en dues o més fases de la línia directa París-Barcelona amb trens d'alta velocitat: amb un increment progressiu del nombre d'enllaços i de ciutats connectades.

La manca d'aquests serveis d'alta velocitat directes entre París i Barcelona havia provocat les queixes tan dels usuaris com de diverses entitats empresarials de Catalunya.

La Cambra de Comerç de Barcelona va lamentar que els serveis d'alta velocitat directes entre Barcelona i París segueixin sense data oficial després que el passat 8 de gener s'inaugurés l'AVE entre la capital catalana i Figueres.

En un informe de la institució, l'ens va valorar negativament que malgrat que s'anunciés en un primer moment que el 28 d'abril els trens directes entre Barcelona i París podrien ser una realitat i que la nova oferta inclouria altres destinacions com Lió, Tolosa i Marsella, el cert és que no hi havia una previsió oficial sobre quan seran efectives aquestes connexions.

"Tant podria ser aquesta tardor com endarrerir-se fins al 2014", indicava l'ens, i va afegit que els terminis es podrien ampliar encara més pels problemes d'homologació dels combois, ja que ni l'operadora francesa SNCF ni Renfe han homologat les seves unitats perquè puguin circular per la xarxa ferroviària de l'altre país.

La institució que presideix Miquel Valls va considerar que tantes dificultats per certificar la interoperabilitat dels trens és un "mal precedent" que anticipa els problemes que es trobaran altres operadors quan la liberalització del transport ferroviari de viatgers dins de la Unió Europea sigui una realitat.