Vidreres podrà presumir d'aquí un mes de ser el primer municipi gironí en aplicar el concepte de "Smart City" amb un sistema d'aparcaments intel·ligents. Els tècnics preveuen iniciar aquesta propera setmana els primers treballs, que començaran per instal·lar els diferents sensors en cada un dels aparcaments. De moment, la prova pilot es farà amb una vintena de places del carrer Costa Brava amb l'objectiu d'anar-ho estenent.

L'actual sistema de zones vermelles al centre del municipi està quedant obsolet, segons va admetre ahir l'alcalde de Vidreres, Jordi Camps (CiU), i les diferents trobades amb representants dels sectors van fer posar sobre la taula la necessitat d'un canvi de model. En concret, la zona vermella es va implantar fa uns sis anys i té un sistema força "rudimentari". El vehicle disposa d'un cartró i la persona ha de marcar l'hora en què deixa estacionat el seu vehicle.

El problema era que molts d'ells se saltaven el límit horari que permet un màxim d'estada d'una hora i mitja i els vigilants no podien controlar-los tots. Això afectava els comerciants, que si bé la zona vermella va néixer amb l'objectiu de dinamitzar el flux de vehicles a la zona, al final quedava estancat.

Aquest dijous, els tècnics de l'empresa Argos, encarregada del projecte, i de l'Ajuntament van fer una visita a la zona. El sistema que s'implantarà consisteix en la col·locació d'un sensor intel·ligent que anirà soterrat a entre 7 i 8 centímetres sota cada plaça d'aparcament. De moment, es col·locaran en una vintena de places del carrer Costa Brava. Els sensors detectaran quan un vehicle estaciona i enviarà la informació a una aplicació que tindran els vigilants de la zona. Aquests sabran en temps real quants vehicles hi ha estacionats i quant temps. En cas que sobrepassin l'hora i mitja, podran avisar-los o multar-los. Amb això es busca millorar la mobilitat.

Saber on hi ha places lliures

Aquesta, però, es només una primera fase del projecte que, a banda d'ampliar-se a més places d'aparcament, preveu que la informació que dóna el sensor la pugui utilitzar la ciutadania. Per exemple, es podrien instal·lar uns panells a les cantonades dels carrers o crear una aplicació on els ciutadans puguin consultar en quins punts hi ha places d'aparcament lliures.

Segons Camps, l'empresa Argos podria parlar de l'experiència de Vidreres en la propera trobada sobre "Smart Cities" a Barcelona.