La Generalitat ha licitat per 1,7 milions la millora de la carretera de la Vergonya entre Bescanó i Anglès. Les obres, que començaran al gener i duraran vuit mesos, se centraran a enretirar tanques per tornar a guanyar vorals, a refer els revolts de la zona del Pou del Glaç i a rebaixar els pendents als revolts de la Pilastra. El conseller de Territori, Santi Vila, ha dit que els treballs garantiran la seguretat a quatre anys vista, però ha admès que seria "imprudent" posar data a l'obra definitiva, de la qual es vol tenir el projecte en aquesta legislatura. Els alcaldes i la plataforma ciutadana asseguren que la millora és "un primer pas important".

El maig ja es van fer petites millores a la via i ara la Generalitat ha engegat la segona fase d'aquest paquet de millores, que en comprèn el gran gruix. En el tram entre Anglès i Bescanó, la N-141e registra trànsits diaris d'entre 8.500 i 13.500 vehicles. Per millorar la seguretat de la via, en aquells llocs on es pugui es tiraran enrere les actuals tanques de seguretat per tornar a guanyar el voral (hi ha punts on s'ha perdut). A més, també s'eliminaran encreuaments amb la via verda que transcorre paral·lela a la calçada.

Les actuacions més importants, però, se centraran a les zones del Pou del Glaç i de la Pilastra, on hi ha cinc revolts que dificulten la visibilitat. En el primer cas, la carretera es refarà i tindrà més amplada tant de carrils com de vorals. Pel que fa a la Pilastra, les obres trauran el pendent que fa part de la calçada cap al mur que la separa del desnivell on hi ha el riu i la via verda.

El paquet de millores també inclou una actuació puntual a la C-63, al nucli urbà de les Planes d'Hostoles. Aquí, el que es farà serà instal·lar un semàfor a l'encreuament de la calçada amb la via verda.

El conseller de Territori i Sostenibilitat, que ahir va presentar les millores als alcaldes, va precisar que les obres permetran garantir la seguretat a l'N-141e en un termini "d'entre tres i quatre anys vista". Santi Vila també va subratllar que aquestes millores no modifiquen el calendari que el Govern s'ha fixat per enllestir el projecte de reforma de tota la carretera, que inclou les variants d'Anglès i Bescanó, i que es calcula que tindrà un cost de 165 milions d'euros. El conseller va avançar que entre finals d'aquest any i principis del 2014 es traurà a informació pública l'estudi informatiu i que l'objectiu és tancar la legislatura amb el projecte de la nova via damunt la taula.

Ara bé, el conseller també va admetre que seria "imprudent" posar data perquè comencin aquestes obres, perquè dependrà de les disponibilitats pressupostàries. "Es tracta, però, com ja hem dit altres vegades, d'una obra absolutament prioritària", va subratllar Santi Vila.

Els alcaldes afectats pel traçat s'han mostrat satisfets per les millores, tot i que reclamen al Govern que no s'oblidi del projecte de reforma global. "El conseller ens ha assegurat que aquest és el primer pas d'una sèrie de molts, cosa que ens permetrà deixar enrere la sensació que estem en una subcomarca abandonada de la mà de Déu", va dir l'alcalde d'Anglès, Pere Espinet.

L'alcalde de Bescanó, Xavier Soy, va explicar que "del que es tracta és de tenir-ho tot preparat i haver fet el projecte definitiu, per poder atacar l'obra un cop hi hagi disponibilitat pressupostària".

Atacar el projecte definitiu

En la mateixa línia també es van mostrar els membres de la Plataforma carretera de la Vergonya, que des de fa temps reclamen millores. El seu portaveu, Jordi Planagumà, va assegurar que aquesta millora "d'emergència" resoldrà els problemes més immediats, però que cal atacar ja el projecte definitiu. "Reclamem que, un cop hi hagi disponibilitats pressupostàries, aquesta sigui la primera gran obra que faci la Generalitat al territori", va concloure.