Els resultats educatius a les comarques de Girona i al conjunt de Catalunya han millorat des del 2008, de la mateixa manera que l'abandonament escolar s'ha reduït, però l'Anuari 2013 de la Fundació Jaume Bofill adverteix que aquests progressos perillen si no s'inverteix més en l'alumnat desafavorit.

L'esforç inversor en educació a Catalunya és un 25% inferior a la mitjana europea, una xifra que, per als autors de l'informe, compromet la inversió necessària en polítiques d'equitat per aconseguir l'èxit educatiu.

El director de l'Anuari, Miquel Martínez, catedràtic de teoria de l'Educació a la Universitat de Barcelona, i l'investigador Bernat Albaigés, juntament amb el director de la Fundació Bofill, Ismael Palacín, van presentar ahir els resultats de l'estudi, dels quals van destacar el "paper clau del professorat" i el seu compromís professional en la millora dels resultats.

Des del 2008, s'han incrementat en 2,1 punts percentuals els alumnes que obtenen el títol d'Educació Secundària Obligatòria (ESO), en 5,5 punts els joves de 20 a 24 anys que tenen estudis secundaris postobligatoris i en 7,6% els que, als 20 anys, continuen estudiant. A més, l'abandonament educatiu prematur s'ha reduït en un 9,2% entre el 2008 i el 2012, un percentatge superior a la mitjana espanyola (7%) i europea (2,1%).

Aquestes millores -va avisar Martínez- quedaran compromeses si no s'inverteix en els alumnes socialment menys afavorits, amb polítiques d'equitat i incrementant els resultats educatius d'aquests grups socials. L'Anuari valora que "el marge més gran de millora es troba entre els alumnes més ?desa?favorits, i la millora dels resultats del sistema passa, doncs, per invertir en polítiques d'equitat i augmentar el rendiment d'aquests grups socials". Entre 2009 i 2011, s'indica, el pressupost liquidat del Departament d'Ensenyament de la Generalitat s'ha reduït un 6,9 % i la despesa pública per estudiant ha baixat en 493,5 euros, més del 10%. Al País Basc o Navarra, amb concert econòmic, destinen 2.309 i 1.686 € més per alumne, respectivament, que Catalunya.

Malgrat aquestes reduccions pressupostàries, la població catalana, i especialment els joves, consideren que és una mala idea abandonar els estudis i, així, el 2012 un 21% de les persones d'entre 16 a 29 anys havien tornat al sistema educatiu després d'abandonar-lo durant el període 2008-2012.

La crisi fa tornar a les aules

Aquest retorn al sistema explica, segons els autors de l'estudi, que l'abandonament educatiu prematur hagi decrescut en gairebé 9 punts percentuals, que la participació dels joves menors de 25 anys en la formació al llarg de la vida hagi augmentat en gairebé el 15% des del 2008 i que, a pesar de l'augment de l'atur juvenil, els denominats "ni-ni" s'hagin reduït lleugerament els últims anys.

D'altra banda, els autors de l'estudi alerten del descens dels nivells de participació de la població adulta en la formació al llarg de la vida, especialment entre les persones amb dèficits formatius.

Així, Catalunya ha passat del 10% de població adulta que el 2010 s'estava formant, al 8,8% el 2012; una proporció menor que la de la mitjana espanyola (10,7%) però equivalent a l'europea (9%), encara que segueix allunyada de l'objectiu del 15% establert per l'estratègia Europa 2020.

On l'equip investigador de l'Anuari sí ha constatat un esforç inversor és en el nombre de places que s'han dedicat a reforçar la Formació Professional, ja que des del curs 2007-2008 se n'han creat unes 30.000 de noves, amb innovacions com la formació dual, que comporta fer pràctiques remunerades en empreses.