El secretari general de l'Associació de Transportistes (Asetrans) a Girona, Carlos Palacio, va demanar ahir a la Generalitat que "repensi" la decisió d'aplicar el pagament per ús, l'anomenada "eurovinyeta", a l'Eix Transversal (C-25), que s'ha de començar a aplicar a partir de l'any que ve. En una trobada entre alcaldes catalans i el conseller de Territori i Sostenibilitat, Santi Vila, Palacios va reclamar una anàlisi en profunditat dels perjudicis que aquesta mesura podria suposar per als transportistes locals.

En aquest sentit, va retreure al conseller la falta de concertació amb el sector autòcton sobre els criteris d'aplicació d'aquesta mesura, així com mecanismes per compensar possibles greuges: "Ningú ha parlat amb nosaltres", va defensar el secretari general d'Asetrans.

Vila va mantenir ahir que "no tenia la sensació d'aquesta falta de diàleg", fet pel qual es va comprometre a obrir converses amb el sector per consensuar els detalls de l'aplicació de l'eurovinyeta.

Això no obstant, el conseller va reiterar la convicció de l'executiu català d'avançar en el pagament per ús de les vies d'alta capacitat i va afirmar que el gran problema és la comparació en termes relatius amb l'Estat, al qual va acusar d'aplicar polítiques "covardes i antigues".

El titular de Territori i Sostenibilitat va reconèixer el gran pes dels transportistes locals en la circulació a l'Eix Transversal, que suposa la meitat del total, per la qual cosa va coincidir en la necessitat de preveure mesures compensatòries per evitar perjudicis al sector.

Per la seva banda, Palacios va recalcar que la directiva europea que aposta per la implementació de l'eurovinyeta perfila un marc a seguir, però "no obliga ni és una imposició".

Així, va emplaçar a estudiar un possible ajornament de l'aplicació d'aquesta taxa, tal com ja ha fet França, que va posposar la implantació de l'eurovinyeta fins al 2015.

El govern català preveu implantar a partir de l'any vinent a l'Eix Transversal, la carretera C-25, un nou peatge per a camions, l'anomenada eurovinyeta, que gravarà el trànsit pesat en funció del grau de contaminació i de l'ús de la infraestructura.

Segons aquesta nova normativa, hauran de pagar aquesta taxa els camions de dotze tones o més que circulin per la C-25, a excepció dels vehicles destinats a la defensa nacional, la protecció civil, els serveis de lluita contra els incendis, urgències i els cossos de seguretat.