La línia d'Alta Velocitat que uneix Madrid, Barcelona i la frontera francesa és, de llarg, la més utilitzada de l'Estat. Durant el 2013, uns sis milions de viatgers van fer rutes dins d'aquest recorregut, duplicant o fins i tot triplicant les xifres de passatgers de les altres tres línies d'Alta Velocitat de l'Estat espanyol. Segons el gerent dels serveis del TAV en la línia Barcelona-frontera francesa, Fèlix Martín, "la línia d'Alta Velocitat Madrid-Barcelona-Frontera francesa és la que té la millor ràtio de rendibilitat del servei desenvolupat", coincidint també amb l'aniversari del primer any de funcionament del TAV fins a Girona i Figueres

Uns sis milions de viatgers han utilitzat durant el 2013 els serveis d'Alta Velocitat que connecten Madrid amb la frontera francesa, passant per Saragossa, Barcelona, Girona i Figueres. Ho han fet, entre d'altres, amb les 24 connexions diàries per sentit (48 en total) que hi ha entre la capital espanyola i la ciutat Comtal; o les 8 de directes per banda que hi ha des de i cap a Girona i Figueres, afegint-n'hi tres viatges més que es poden fer amb transbordament. Tot això, amb un temps de 3 hores i 47 minuts (des de Girona) i per un preu mitjà de 112,40 euros. En el balanç del 2013, aquestes dades de viatgers multipliquen per dos i fins i tot per tres les xifres de les altres línies d'alta velocitat de l'Estat.

Segons les dades que va oferir ahir TV3, la segona connexió que funciona més bé per a Renfe és la que va de Madrid cap a Sevilla. Durant el 2013, aproximadament 2,5 milions de persones van viatjar amb aquesta línia, que ofereix 16 freqüències diàries per sentit en un trajecte de dues hores i mitja. El cost mitjà d'un bitllet del TAV entre les dues ciutats és de 75,50 euros.

El nombre de passatgers de la línia catalana triplica el dels dos trajectes restants. D'una banda, les dades de Renfe del 2013 mostren que prop d'1,9 milions de viatgers van utilitzar la línia Madrid-Màlaga, que disposa de 12 trens diaris en cada direcció. La durada del trajecte és de dues hores i 50 minuts, i un bitllet costa 79,50 euros. Per altra banda, la línia que va de Madrid a València va transportar durant el 2013 uns 1,8 milions de passatgers. Aquestes dues ciutats disposen de 13 unions en cada sentit mitjançant l'Alta Velocitat. El trajecte es fa en una hora i 38 minuts i té un cost de 72,40 euros.

Rendibililitat "positiva"

El gerent dels serveis d'Alta Velocitat entre Barcelona i la frontera francesa, Fèlix Martín, va assegurar ahir que la rendibilitat d'aquesta línia és "absolutament positiva", i que en aquest sentit és la capdavantera de l'Estat, amb uns sis milions de passatgers durant el 2013. "Ha estat una xifra rècord", va constatar.

Martín va afegir, a més, que alhora de plantejar el funcionament d'aquestes línies d'Alta Velocitat, Renfe sempre n'ha de tenir en compte la rendibilitat, perquè " els serveis comercials de Renfe no estan subvencionats ni cap apartat econòmic dins els comptes de l'Estat". "Som una empresa pública però un servei comercial ha d'autofinançar-se", va constatar el cap dels serveis d'Alta Velocitat.