El 2013 ha estat per a l'aeroport de Girona el pitjor dels darrers deu anys en trànsit de passatgers. Des de fa cinc anys, el nombre de viatgers ha anat minvant ininterrompudament (vegin gràfic), però per trobar una xifra inferior a l'assolida en 2013 ens hauríem de remuntar fins al 2003, quan la companyia Ryanair tot just començava a operar des de Girona.

Les dades donades a conèixer ahir per Aena confirmen el que Diari de Girona va avançar fa un parell de mesos: que l'aeroport de Girona acabaria l'any per sota dels tres milions de passatgers. Però a més, els mals resultats de desembre han fet que la xifra de passatgers del 2013 hagi estat fins i tot inferior a la del 2012. De fet, els 2.736.867 passatgers que han transitat per l'aeroport de Girona entre gener i desembre de 2013 suposen el nombre més baix des que Ryanair hi opera a ple rendiment. La companyia irlandesa va començar a treballar a Girona ja iniciat l'any 2003, i l'any següent, el primer en què hi va operar de prinicipi a fi, la xifra de pasatgers ja es va enfilar fins als 2,9 milions.

Els 2.736.867 passatgers suposen una pèrdua del 3,8% respecte al còmput d'usuaris del 2012, segons va fer públic ahir Aena. Les instal·lacions gironines també van registrar una caiguda en operacions fins als 27.050, xifra que representa un descens del 2,3%. Només el mes de desembre, l'aeroport va perdre un 27,5% de passatgers respecte al mateix mes del 2012 malgrat que el nombre de vols que s'hi van operar, 970, eren un 10% menys.

Abans que Ryanair comencés a operar a l'aeroport de Girona, passaven per les seves instal·lacions aproximadament entre 500.000 i 600.000 viatgers anuals. Ja el primer any d'operacions de la companyia irlandesa de baix cost la xifra es va disparar fins a 1,45 milions, pràcticament el triple. Des d'aleshores no va deixar de créixer el nombre de viatgers que utilitzaven l'aeroport gironí: 2,9 milions l'any 2004, 3,53 milions el 2005, 3,61 milions el 2006, 4,84 el 2007, i 5,51 el 2008, en el que constitueix el rècord fins al moment. Tanta era l'eufòria en aquell temps que les institucions gironines van arribar a comentar que era factible arribar en un futur als 8 milions de passatgers.

Res d'això. L'any 2009 la crisi econòmica va rebaixar la xifra fins als 5,29 milions, i l'any següent Ryanair començava a operar des de Barcelona, fet que va significar dues coses: disminució de rutes a Girona i, en el cas de les duplicades entre ambdos aeroports, creixent nombre de viatgers que per qüestions de comoditat o proximitat optaven pel de Barcelona quan un any abans s'haurien hagut d'embarcar a Girona.

A partir d'aquí, la crisi ha continuat fent de les seves i Ryanair ha anat retallant rutes i freqüències a Girona, amb la consegüent disminució del nombre total de viatgers, ja que -malgrat les reiterades manifestacions polítiques a favor de diversificar el mercat- la companyia irlandesa copa més del 95% dels vols que s'enlairen i aterren a Girona.

Pel que fa al trànsit de mercaderies (a la part inferior del gràfic), l'entrada en funcionament l'any 2009 del Punt d'Inspecció ?Fronterera no va suposar cap canvi. De fet, els principals volums de mercaderies van passar per l'aeroport els anys 2002, 2006 i 2000 respectivament. Aena encara no diposava ahir de la xifra corresponent a 2013, raó per la qual no hi és inclosa.