Els alcaldes dels municipis per on passa el corredor viari i ferroviari de la C-17 s'han reunit aquest dimecres a Ripoll per reclamar a les administracions més inversions per millorar-ne la seguretat i també la connectivitat, sobretot pel que fa al tram pendent de desdoblament de la C-17 a Ripoll i el desdoblament de la R3 de Rodalies fins a Vic. Fa dos mesos, la quinzena d'alcaldes van signar a Granollers una declaració on acordaven anar plegats per treballar conjuntament en les potencialitats econòmiques d'aquest eix i avançar en els projectes estratègics. Avui han acordat crear quatre comissions de treball on es buscarà també la participació d'empreses i la societat civil.

Els alcaldes del corredor de la C-17 insisteixen en la necessitat d'unes inversions que permetin millorar la seguretat i la connectivitat d'un eix que consideren cabdal per al desenvolupament i progrés econòmic. Entre les obres que consideren prioritàries, destaca el tram pendent de desdoblar de la carretera a Ripoll, que ha de connectar amb l'N-260, i molt especialment els trams pendents de desdoblar de la línia de rodalies R3 entre Montcada i Ripoll i les millores entre Ripoll i Puigcerdà.

Segons ha explicat l'alcalde de Granollers, Josep Mayoral, la previsió del Ministeri de Foment de fer el desdoblament per trams es veu amb bons ulls des del territori ja que, entre altres coses, veuen "assumible" que l'Estat pugui invertir-hi els 30 MEUR que costarà l'obra. Ara bé, reclamen que hi hagi un calendari.

Per la seva banda, l'alcalde de Ripoll, Jordi Munell, ha recordat que els 23 quilòmetres de la C-17 acumulen un seguit d'incidències -el més greu un accident mortal amb quatre membres d'una mateixa família i fa pocs dies una esllavissada que no va provocar ferits- que demostren la necessitat de millores urgents. En aquest sentit, ha recordat que hi ha pendent un estudi, que es preveu que estigui llest a principis de març, que definirà les actuacions que caldran dur a terme. Des de Ripoll consideren que caldria millorar aspectes com ara la protecció del congost per evitar noves esllavissades o reduir el revolt. Per altra banda, també ha explicat que ja s'ha reparat la zona on hi va haver l'última esllavissada i també es preveu millorar la senyalització per evitar més accidents.

Quatre comissions de treball

En la reunió d'aquest dimecres, on hi han assistit un total de catorze alcaldes -Puigcerdà, Ripoll, Olot,Torelló, Manlleu, Vic, les Franqueses del Vallès, Granollers, Canovelles, Lliçà d'Amunt, Lliçà de Vall, Parets del Vallès, Montmeló i Mollet (només ha faltat la Garriga- s'ha acordat la constitució de les quatre comissions de treball que avançaran en quatre àmbits estratègics com són infraestructures, indústria, turisme i formació professional. La idea és fomentar també la participació amb empresaris i representats de la societat civil amb els deu projectes fixats, entre els quals hi ha el mapa de polígons de la C-17.

La trobada, que s'ha fet al Museu Etnogràfic, és la segona que organitzen després que el 27 de novembre signessin a Granollers l'anomenada 'Declaració de la C-17' per promoure, defensar i enfortir l'activitat econòmica al voltant d'aquesta via. L'objectiu és fer de la C-17 un espai de "motor i de solució" per a la sortida de la crisi econòmica.

La pròxima trobada està prevista a Vic entre els mesos de març i abril. Segons l'alcalde de Ripoll, Jordi Munell, "aquesta és la força que podem fer el conjunt d'alcaldes del territori".