El Servei Català de Trànsit posarà en marxa aquest any dos radars de tram a les carreteres gironines. SCT estendrà el control de la velocitat per trams a cinc ubicacions de la xarxa viària catalana, en recorreguts d'uns cinc quilòmetres on es llegeix la matrícula a l'inici i al final i es multa el conductor si excedeix la velocitat mitjana prèviament establerta.

En una entrevista amb Efe, el director de l'SCT, Joan Josep Isern, ha anunciat que a partir de març o abril es començarà ja a multar en els dos primers trams, que tenen una densitat mitjana de 9.000 vehicles al dia: en els 4,4 quilòmetres de l'N-340 que van de Sant Carles de la Ràpita a Amposta (Montsià), en els dos sentits; i en els 5,2 quilòmetres de la C-65 que transcorren entre Cassà de la Selva i Llagostera (Gironès).

D'aquesta forma, el control de la velocitat per trams, que es va començar a aplicar de forma pionera a Espanya al Túnel de Vielha (Val d'Aran) el 2009, saltarà per primera vegada a Catalunya fora de l'interior d'un túnel.

La previsió de Trànsit és que els trams de l'N-340 i de la C-65 estiguin plenament operatius a final d'aquest trimestre o l'inici del següent, segons Isern.

De forma paral·lela, Trànsit ja ha començat a tramitar els expedients administratius per adjudicar la instal·lació dels tres nous trams d'aquest sistema de control de la velocitat, que es preveu que estiguin ja plenament operatius a final d'aquest any.

En concret, es tracta d'un tram de 5,5 quilòmetres a la C-58, entre Sabadell i Badia (Barcelona), amb una densitat mitjana de 50.000 vehicles; un a l'AP-7, entre Ulldecona i L'Aldea (Baix Ebre), per on passen 9.000 vehicles al dia; i un altre de 4,9 quilòmetres a l'N-II, entre Fornells i La Selva (Girona), en els dos sentits, pels que passen 10.000 vehicles diaris.

El sistema de control de la velocitat per trams pretén evitar les frenades que es donen davant els radars fixos, perquè es respecti una velocitat de circulació homogènia en tot un tram de carretera.

Per controlar la velocitat mitjana, s'instal·la un pòrtic a l'entrada i sortida del tram elegit, fet que permet gravar la matrícula de cada vehicle i calcular el temps que triga a recórrer el trajecte.

Si el vehicle ha utilitzat un temps inferior a l'establert prèviament, tenint en compte la velocitat màxima, el conductor és multat per excés de velocitat.

Isern ha explicat que per decidir els trams en els quals es pot aplicar aquest sistema es tenen en compte diverses variables, especialment la perillositat del trajecte, les característiques del tram i si s'ha detectat un increment desproporcionat de la velocitat mitjana de circulació.

D'aquesta forma, s'elegeixen trams considerats com a perillosos pels Mossos d'Esquadra i que reuneixin condicions indispensables com una distància d'entre cinc i sis quilòmetres, que no tinguin ni sortida ni zones per aturar-se i on el límit de velocitat sigui estable, el que porta a què la majoria d'ubicacions elegides siguin carreteres sense moltes corbes.

Amb les dades sobre la taula sobre la perillositat a les carreteres durant 2013, Trànsit ja està començant a buscar els punts de la xarxa viària catalana en els que es pot seguir estenent aquest model a partir de 2015, segons Isern.

En el Túnel de Vielha, on aquesta mesura es va començar a aplicar l'any 2009 de forma pionera a Espanya, s'han multat des de 2010 a un total de 1.716 turismes per excedir el límit de velocitat permès: 208 el 2010, 525 el 2011, 706 el 2012 i 206 el 2013.