El director d'Aena Aeroports, Fernando Echegaray, ha defensat que han fet tots els deures per incrementar els passatgers a l'Aeroport de Girona però ha assegurat que fins que la situació econòmica interna no millori no es preveu una recuperació. "No podem prémer un botó i que de cop vinguin més companyies", ha manifestat el director, que defensa que l'aeroport té una infraestructura i una gestió "excel·lents". Durant una sessió del Cercle d'Infraestructures, Echegaray ha esquivat les preguntes del president de la Cambra de Comerç, Domènec Espadalé, sobre el traspàs de la gestió de l'aeroport. Tampoc s'ha pronunciat sobre què suposa que la Diputació continuï essent la propietària dels terrenys.

La conferència del director de la xarxa d'Aeroports d'Aena ha arribat en un moment en què l'aeroport de Girona està d'actualitat per diferents aspectes. Per una banda, les dades de trànsit de passatgers del març denoten una nova caiguda, en aquesta ocasió del 47,2% respecte fa un any. L'equipament, que havia arribat a superar els 5,5 milions de viatgers, va tancar el 2013 amb poc més de 2,7 milions, un 3,8% menys que al 2012.

D'altra banda, s'ha obert una nova finestra per reprendre les negociacions sobre el traspàs de la gestió de l'aeroport. La Diputació de Girona va cedir els terrenys a l'Estat perquè construís l'aeroport als anys 60 però el canvi de titularitat no es va reflectir a les escriptures. Amb la creació de l'empresa Aena Aeroports el 2010 -pensada per a l'entrada de capital privat, cosa que encara no s'ha produït-, l'equipament ha deixat de tenir la consideració de domini públic i s'ha traspassat a la nova societat.

El president de la Cambra de Comerç de Girona, Domènec Espadalé, no ha deixat passar l'oportunitat i ha aprofitat per preguntar al director de la nova empresa Aena Aeroports què pot significar aquesta "singularitat" de l'aeroport gironí. A la sala, en canvi, no hi havia cap representant de la Diputació. De fet, l'ens encara no s'ha pronunciat sobre què pensa fer un cop ha transcendit aquesta informació ja que està estudiant si podria convertir-se en un nou argument jurídic per reclamar més implicació del territori en la gestió de l'aeroport.

Pilotes fores sobre la gestió

Echegaray, que des del principi ha deixat clar que té un "perfil tècnic i no polític", ha tirat pilotes fora i no ha respost a les aspiracions dels empresaris gironins. Espadalé ha recordat que sobre la taula del Ministeri de Foment hi ha una proposta dels empresaris per poder comprar l'Aeroport de Girona si finalment l'Estat decideix posar a la venda els diferents aeroports per separat i no en bloc, com en principi té previst fer.

"Aquesta qüestió té un component polític que no puc contestar", ha dit Echegaray, que s'ha limitat a defensar que quan es va crear Aena Aeroports la xarxa d'aeroports estatal era deficitària i que, amb les dades de tancament del 2013, ja ha generat beneficis. "Si al final es privatitza i com es fa no és la meva competència", ha remarcat.

Aena ha fet els deures

Com recuperar el volum de passatgers que havia arribat a tenir l'aeroport ha estat també una de les preocupacions expressades pels assistents a la sessió. Per les instal·lacions de Vilobí d'Onyar van arribar a passar 5,5 milions l'any 2008 però, cinc anys més tard, el trànsit ha caigut als 2,7 milions. Segons ha explicat el director de la xarxa d'aeroports d'Aena, Fernando Echegaray, la caiguda va molt lligada a la situació de crisi interna que viu l'Estat que fa que, per exemple, Girona rebi més passatgers dels que emet.

El director de la xarxa d'aeroports ha explicat que hi ha una relació estreta entre el PIB d'un país i el seu trànsit aeri. Per exemple, l'Aeroport de Girona ha registrat el 2013 un creixement del 36% de passatgers alemanys i, en canvi, el nombre d'italians que van arribar a Girona va caure un 19%, ja que l'economia italiana és una de les més debilitades d'Europa.

Echegaray ha defensat que l'Aeroport de Girona té una bona infraestructura i està ben gestionat però que no és fàcil redreçar la situació. "No podem prémer un botó i que de cop vinguin més companyies", ha manifestat el director. Entre d'altres, ha recordat que Aena ha invertit 142,5 MEUR en la darrera dècada per millorar les instal·lacions i que s'han impulsat mesures per bonificar les taxes per passatger a les companyies que afegeixin noves freqüències o rutes. "L'Aeroport de Girona és una peça clau i ben preparada per atendre molt trànsit", ha declarat Echegaray, que considera que l'aeroport està preparat per anar més enllà del sostre dels 5,5 milions.

A més, ha assenyalat que volar des de Girona és avantatjós per a les companyies perquè les taxes aeroportuàries estan un 30% per sota del preu establert per a la categoria d'aeroport que té Girona.

Un aeroport "complementari" al del Prat

Echegaray ha insistit en la funció "complementària" que ha de tenir l'aeroport gironí respecte al del Prat. Segons ha manifestat, el fet que Girona tingui unes taxes més baixes fa que sigui un punt fort per negociar amb les companyies perquè s'estableixin a Girona i no a Barcelona.

"No hem de competir amb el veí sinó veure la manera de dur més passatgers perquè ens en beneficiem tots", ha manifestat Echegaray, que apunta que tot aeroport amb més de 25 milions de passatgers n'ha de tenir un altre complementari a la seva àrea d'influència. En el cas de Barcelona, considera que aquesta funció l'ha de fer l'aeroport gironí.

Per atraure noves companyies, Echegaray aposta per mostrar un imatge d'unitat entre Aena Aeroports i les institucions de cada territori. "El fet que les administracions ens apropem totes juntes genera una sensació de confiança molt gran a les companyies", ha dit.