Més d'1,1 milions de camions de gran tonatge han deixat de passar per la N-II arran de la prohibició de pas instaurada fa prop d'un any. Això suposa, aproximadament, que, al dia, entre 3.500 i 4.000 camions de quatre eixos o més s'han desviat cap a l'autopista, descongestionant la Nacional i fent-la una via més segura. De fet, amb la regulació es va el nombre d'accidents mortals al tram gironí de la N-II en un 73%, passant dels 15 que es van registrar durant el 2012 als 4 que es van comptabilitzar al 2013, dels quals només un va ser després de la restricció de pas per als camions. El conseller de Territori i Sostenibilitat, Santi Vila, i el director general d'Abertis, Josep Lluís Giménez, van fer ahir balanç d'aquest primer any i van avançar que aproximadament d'aquí a un mes es reuniran per modificar les bonificacions que reben els camions per passar per l'AP-7.

Dissabte farà un any que es va posar en marxa la restricció de pas de camions de quatre eixos o més pel tram la Jonquera-Maçanet de la N-II. La mesura s'ha endut més d'1.100.000 camions que abans passaven per la Nacional cap de l'autopista i això s'ha acabat traduint en un descens de la sinistralitat: cap accident mortal durant el 2014 i tan sols un (el que es va endur la vida del porter del filial del Girona, Nil Marín, el passat mes d'octubre) d'ençà que es va aplicar la prohibició.

El conseller de Territori i Sostenibilitat, Santi Vila, va fer una valoració molt positiva d'aquesta reducció del nombre de sinistres. "Hem aconseguit el principal dels objectius que perseguíem, que era reduir dràsticament la sinistralitat de la carretera. Si comparem les xifres del 2012 amb les del 2013 és evident que aquesta mesura ha estat molt efectiva, n'estem molt satisfets", va assegurar Vila. D'altra banda, el director general d'Abertis, Josep Lluís Giménez, va admetre que l'augment de camions a l'AP-7 ha provocat un augment del nombre d'accidents, si bé cap ha estat mortal.

D'altra banda, Vila va defensar que les dades demostren que es va prendre la "decisió correcta", i que amb l'augment del trànsit de l'AP-7 no caldrà que l'Estat i la Generalitat hagin de fer cap compensació econòmica. A més, va detallar que la mesura segueix essent provisional, tot i que es renovarà el conveni el proper mes de maig entre les tres parts implicades (Abertis, Foment i Generalitat), fins que es desdobli la totalitat de la Nacional.

Bonificacions polèmiques

Tant Pere Padrosa, director general de Transports, com Josep Lluís Giménez, van explicar que en el nou document que signin les tres parts es corregiran alguns dels problemes que s'han detectat en aquest primer any de funcionament pel que fa als recorreguts interns.

En aquest sentit, van afirmar que el descompte del 50% del peatge només se'ls tornava a aplicar quan havien passat vuit hores des de la darrera sortida i que això perjudicava uns 200 camions que han de fer diversos moviments interns. Amb el sistema de teletac es controlaran els moviments dels tràilers i se'ls aplicarà el descompte que els pertoca.

Giménez també va remarcar que amb les restriccions s'ha aconseguit desviar un 90% dels tràilers i que això ha fet que ara passin per l'autopista un 60% més de camions. Un fet que, va assegurar, ha aconseguit millorar el descens de fins al 30% del trànsit que s'arrossegava a l'AP-7 d'ençà de la crisi.