Quinze preguntes sobre un text de la novel·la Moby Dick, de Herman Melville, adaptat per Joaquim Carbó, i quinze més sobre robòtica a partir d'una notícia van ser les primeres que els alumnes catalans de sisè curs de Primària van haver d'afrontar ahir, en l'examen que avalua les competències bàsiques d'aquesta etapa. A les comarques de Girona, 7.238 nens i nenes se sotmeten a aquesta avaluació, que posa a prova els coneixements amb els quals completen la Primària.

A tot Catalunya, un total de 72.007 alumnes d'educació Primària van iniciar ahir aquestes proves, que acaben avui amb exàmens de Castellà i de la primera llengua estrangera, que majoritàriament és Anglès, però també Francès.

Ahir al matí, l'alumnat de dotze anys que cursa l'últim any de Primària a 2.182 escoles catalanes van haver de contestar una trentena de preguntes sobre Moby Dick també sobre l'article de robòtica -com ara, "què vol dir l'expressió 'sentir la crida del mar'" o "què significa la paraula 'sovint'"-. També van haver de fer una redacció de deu línies i completar un passatge del llibre Viatge al país dels lacets, de Sebastià Sorribes, a través d'un dictat; els nens van haver d'escoltar el fragment tres vegades, la primera per situar-se, la segona per completar els espais en blanc i la tercera per repassar les paraules.

Després de la prova de Llengua Catalana, va arribar la de Matemàtiques, que incloïa dotze pàgines de preguntes i problemes de diversa dificultat, com per exemple: "Al pati hi ha carretons de quatre rodes i bicicletes de dues rodes. Si en total hi ha 24 rodes, quina d'aquestes tres opcions és possible? a. 3 carretons i 6 bicicletes, b. 4 carretons i 5 bicicletes i c. 5 carretons i 4 bicicletes".

És en aquesta àrea matemàtica on la conselleria d'Ensenyament, que dirigeix Irene Rigau, espera una millora respecte als resultats d'anys anteriors, després del reforç didàctic que s'ha introduït en aquest curs. La prova de Matemàtiques estava formada per 7 activitats i els diferents problemes van avaluar la capacitat d'espai dels alumnes a través de figures geomètriques i volums. Amb l'activitat "jocs amb nombres", els alumnes van posar a prova les seves habilitats de càlcul.

En aquesta edició, el sistema de respostes ha canviat i els alumnes han d'anotar algunes de les respostes en un full separat. El Departament d'Ensenyament ha introduït aquesta novetat per adaptar-se al mètode de correcció d'altres països europeus i comunitats autònomes.