Un estudi de la UGT determina que l'Aeroport de Girona ha passat de tenir 1.510 treballadors el 2011 a només 694 actualment, un 54% menys. El sindicat ha elaborat un estudi per avaluar com ha afectat la crisi a l'Aeroport de Girona i a les empreses que hi treballen. El 2011 es van registrar poc més de 3.000.000 passatgers.

Entre els sectors que s'han vist més afectats per aquesta davallada destaca el de tasques aeroportuàries (inclosa plantilla d'Aena i personal dels serveis de terra de Lesma Handling), que ha passat de 917 a 312 treballadors, un 65% menys. Només ha augmentat el personal que el sindicat anomena 'Derivats de gestió aeroportuària' i que són aquelles tasques que Aena ha externalitzat, com per exemple els punts d'informació.

A més, el sindicat va explicar que han tancat vuit empreses, entre les quals destaca el McDonald's (donava feina a 60 treballadors i només obre a l'estiu), l'empresa Auriga de lloguer de cotxes, l'empresa d'autobusos Terravision o el GIEM, el servei d'assistència mèdica, molt criticat en el seu dia pel sindicat.

La secretària general del sindicat a Girona, Dolors Bassa, va defensar que no es pot relacionar la pèrdua de llocs de treball amb la baixada de passatgers. El sindicat ha agafat de referències les dades d'Aena i assegura que, de 2011 a 2013, el nombre total de passatgers s'ha reduït de mitjana un 8,3%. "Per tant no hi ha una relació entre una cosa i altra, perquè s'han perdut més de la meitat dels llocs de treball, molt per sobre de la caiguda de passatgers", ha denunciat.

El responsable del sindicat a l'aeroport, Joan Muntada, va indicar que l'activitat es concentra cada vegada més en franges concretes del dia i això fa moltes empreses hagin no només eliminat personal sinó que també han canviat les condicions dels contractes. Muntada va advertir, per exemple, que el personal dels serveis de terra tenen contractes de dos hores al dia i només els fan anar a treballar en aquelles franges que hi ha més vols.

La secretària general del sindicat a Girona va expressar una sospita que tenen sobre el paper de la Generalitat per influir en la millora de l'aeroport. Segons Bassa, no s'entén que la Generalitat hagi tancat un acord amb una empresa que portarà vols xàrters d'israelians a l'aeroport d'Alguaire per anar a visitar el Parc Nacional d'Aigüestortes mentre que a Girona, on hi ha un dels "calls jueus més potents d'Europa", no es fa el mateix.

El sindicat creu que el Govern "no fa tot el que pot" perquè vol que l'aeroport no es revalori perquè, en cas que Aena accedeixi a vendre els aeroports per separat, pugui optar a la compra i que li surti "més barat". Va posar l'exemple de l'Alguaire on es porta viatgers israelians i no al call jueu de Girona.

La Cambra de Comerç de Girona ja va fer arribar al Ministeri de Foment una proposta per poder comprar l'aeroport. Segons la UGT, no seria bo que les instal·lacions anessin a mans privades perquè "només mirarien pels seus propis interessos". La secretària general del sindicat ha detallat que en aquell informe es recollia com, en cas de vendre's, s'haurien de repartir els diners pel valor comptable de l'aeroport.

Suspenen vols per vaga

Per altra banda, la vaga de controladors francesos convocada per ahir va obligar a cancel·lar, fins a la una del migdia, fins a 12 vols a l'Aeroport de Girona, segons va informar Aena. Concretament es van suspendre sis vols de sortida i sis d'arribada.