La Federació d'Associacions de Mares i Pares d'Alumnes de Catalunya (FAPAC), va presentar ahir un manual de resistència activa contra la Llei Wert, que inclou la creació d'una xarxa d'escoles insubmises que, de moment, no s'han concretat.

L'objectiu d'aquest manual és visualitzar el malestar de la comunitat educativa davant la Llei orgànica de millora de la qualitat educativa (Lomce) i, per fer-ho, proposa actuar en tres àmbits diferents: els centres educatius, el territori més proper i la societat catalana en general. Mantenir el model lingüístic actual, amb el català com a llengua vehicular, o la creació d'una comissió mixta de famílies i docents són algunes de les idees que es presenten.

El vocal de Fapac Andrés Encinas va demanar a la comunitat educativa que es coordini i realitzi un campanya informativa "sostinguda", en el sentit de "mantenir l'estat d'opinió anti-Lomce" -tal com s'afirma en el document-. El mateix Encinas va explicitar que no es renunciarà al model educatiu democràtic, català, laic, cohesionador, inclusiu, coeducatiu, públic i de qualitat, que atengui la diversitat i promogui la cohesió socials i la igualtat d'oportunitats.

"Insubmisió real"

El manual -presentat ahir a Barcelona i que es farà arribar a les AMPA que la Fapac té associades arreu del país- especifica un conjunt de línies de resistència i d'"insubmissió real" a la Lomce. El gruix d'aquestes accions no responen a plantejaments exclusius de la Fapac, sinó que resulten d'acords i de propostes consensuades amb la majoria d'integrants del Marc Unitari de la Comunitat Educativa (MUCE).

Algunes de les propostes concretes que hi ha al manual passen, per exemple, per establir acords que comprometin la comunitat educativa a mantenir el model lingüístic, amb el català com a llengua vehicular. També recomana no utilitzar llibres i materials elaborats a partir del currículum Lomce i a fomentar els projectes de reutilització dels llibre actuals.

El manual també insta els pares a no escollir ni l'assignatura de Religió ni la d'Emprenadoria i Activitat Empresarial i a explorar fórmules per evitar que les administracions publiquin els resultats obtinguts pels centres educatius amb la finalitat d'elaborar rànquings.

Una altra proposta consisteix en buscar maneres d'evitar la segregació de l'alumnat, especialment a Secundària. Respecte aquest nivell educatiu, la Fapac vol que el consell orientador docent no proposi incorporar l'estudiant als mòduls de millora i a l'itinerari de Formació Professional Bàsica.

D'altra banda, la xarxa d'escoles insubmises s'impulsa amb la idea d'organitzar, des de la base, una campanya de desobediència a la Lomce, un llei que es començarà a aplicar-se el curs vinent. La creació d'aquesta plataforma és una de les principals línies d'acció inclosa en el Manual de Resistència Activa de la Fapac, amb l'objectiu de "visualitzar" el malestar social que provoca aquesta llei i sigui un espai de trobada per als docents i famílies que participin a la campanya. Durant la seva presentació, la vocal de la Comissió de Retallades de l'escola Patronat Doménech, Maria José Ruiz, va explicar que l'únic requisit per adherir-se a la xarxa consisteix en "fer visible" la insubmissió a la Lomce i concretar quines vies d'acció impulsarà per fer efectiva aquesta resistència activa.

Crida a no demanar Religió

Algunes de les propostes destinades a les associacions de pares d'alumnes consisteixen en donar suport a les iniciatives d'oposició que acordin els mestres i a fer molta pedagogia entre les famílies, així com impulsar comissions mixtes de treball per tal d'explorar conjuntament accions de resistència activa adaptades a la realitat dels centres. Altres accions que les famílies poden valorar és no exigir l'escolarització en castellà o no demanar l'assignatura de religió.