El Govern no incentivarà Ryanair per aconseguir que l'aerolínia mantingui "artificialment" rutes a l'aeroport de Girona si no són rendibles. El conseller de Territori i Sostenibilitat, Santi Vila, va atribuir el descens d'enllaços per a la temporada d'hivern i l'eliminació d'algunes rutes històriques com les de París i Londres a "dinàmiques de mercat d'oferta i demanda". L'any 2011, Ryanair va signar un conveni amb el Govern que fixava aportacions econòmiques per promoció i establia que l'aerolínia havia de transportar més de tres milions de passatgers l'any. Enguany Ryanair es quedarà lluny d'aquesta xifra, amb 1,7 milions de viatgers, i el Govern ja ha avançat que això es traduirà en una aportació inferior.

El conseller de Territori i Sostenibilitat, Santi Vila, va atribuir ahir la reducció de vols de la companyia Ryanair a l'Aeroport de Girona a una decisió empresarial "respectable", d'ajust de l'oferta a la demanda actual. "Només podem respectar el comportament dels diversos operadors", va afirmar Vila, que creu que l'aerolínia de baix cost està reduint vols a Vilobí d'Onyar perquè "la demanda ja no és la que era" i perquè està adoptant una estratègia empresarial diferent.

Segons Vila, el que el Govern "no pot fer" és utilitzar "els diners dels ciutadans" per "aguantar artificialment" el nombre de destins i de trajectes a l'Aeroport de Girona si els avions no van plens i, per tant, són rutes que han deixat de ser viables. Entre els destins eliminats de cara a l'hivern n'hi ha dos que eren habituals: París -que segons el Govern hauria experimentat un descens d'ocupació des de la posada en funcionament del TAV- i Londres, tant en els enllaços amb Stansted com amb Luton.

En total, segons ha fet públic Ryanair, a partir de novembre la companyia de baix cost operarà 14 destins des de Girona, que en total sumaran 78 vols setmanals. Això suposa una reducció del 25% respecte a les 19 rutes d'aquest passat hivern i un descens del 36% en relació amb els 22 destins de la temporada d'hivern del 2012.

Santi Vila va recordar que aquest descens se centra a Girona perquè a altres aeroports, com ara al Prat, Ryanair hi continua apostant, augmentant-ne la capacitat. "Al conjunt del país la tendència continua essent bona", va afirmar Vila, que creu que un dels problemes per fer més atractius aeroports petits són les condicions que imposa Aena. En aquest sentit, el conseller va reclamar que sigui el territori qui pugui assumir-ne la gestió.

Menys aportació

A finals del 2011 Ryanair i l'Associació per a la Promoció i el Desenvolupament de les comarques gironines (AGi), dins la qual hi ha el Govern, van signar un nou conveni per a cinc anys a través de qual s'estableixen unes aportacions econòmiques per a l'aerolínia en concepte de promoció turística del territori.

Amb els darrers resultats sobre la taula, el Govern va recordar que en el conveni Ryanair es comprometia a transportar entre 3 i 4 milions de passatgers l'any des de Vilobí d'Onyar. La previsió que fa la companyia per al 2014 és arribar als 1,7 milions de viatgers, molt per sota del fixat fa quasi tres anys. Per això, des del Govern van recordar que, seguint allò fixat al conveni, les aportacions que faran les administracions i el sector privat també seran molt inferiors, tot i que no van concretar fins a quin punt.