El centenar d'escoles catalanes amb alta complexitat social -14 a les comarques de Girona-, en les quals els alumnes no aconseguien aprovar cap de les competències bàsiques, han millorat de forma espectacular els seus resultats a sisè de Primària després de ser auditades pedagògicament pel Departament d'Ensenyament.

Així ho va assegurar ahir la consellera d'Ensenyament, Irene Rigau, en presentar els resultats de l'última avaluació de les competències bàsiques a 72.153 alumnes de sisè de Primària; 7.238 als Serveis Territorials del Departament a Girona. Les proves es van realitzar al maig i la consellera en va presentar ahir els resultats, a Barcelona.

Segons aquestes dades, en Llengua catalana, a les 96 escoles que estan essent auditades s'ha passat d'un 53,1% de mitjana en les proves del curs passat a un 62,6% en les d'aquest any, una millora de 9,5 punts que quasi dobla la millora registrada per altres centres similars. En Llengua castellana, la millora no ha estat tan destacada en aquest centenar de centres, encara que també ha evolucionat en positiu i s'ha passat d'un 57,9 al 64,7% (+ 6,8 punts). Però l'avenç més espectacular ha estat el de Matemàtiques (58,9 a 71 %), amb 12,1 punts.

També en anglès han progressat aquests alumnes, tot i que encara se situen en posicions clarament pitjors (57,9%) que el global de Catalunya (75,1%).

Aquests sorprenents resultats s'han obtingut sense implantar una estratègia concreta en els centres, va assegurar la consellera, qui va anunciar una actuació ja més específica per al pròxim curs 2014-2015. A parer de Rigau, n'hi ha hagut prou que els directors dels centres i els docents expressessin les necessitats que consideren imprescindibles perquè els resultats acadèmics dels seus alumnes milloressin, així com saber que al Departament "se'ls escolta".

Peticions dels docents

Entre d'altres necessitats, els docents han demanat assessorament i formació, que algunes places docents s'incrementin i altres peticions "raonables" -segons Rigau-, algunes de les quals ja s'han considerat, com 15 mestres més, canvis organitzatius i creació d'algun càrrec pedagògic nou com un controlador de l'absentisme escolar en un determinat centre. En canvi, Rigau va assegurar que no han demanat que es redueixi la ràtio -nombre d'alumnes per classe i mestre- en aquests centres.

Pel que fa al nivell general de la prova d'avaluació de competències bàsiques en Llengua catalana, Llengua castellana, Matemàtiques i Anglès de sisè de Primària, els resultats constaten una evolució positiva a tot Catalunya, encara que segueix produint-se una diferència entre centres públics i privats, a favor d'aquests últims.

Tampoc no s'ha superat, per ara, l'important desfasament existent entre els alumnes que acudeixen a centres denominats de complexitat baixa, mitjana i alta, ja que aquests més que tripliquen el percentatge d'alumnes que se situen en el nivell baix d'aprenentatge, segons les dades d'Ensenyament. Aquestes indiquen que només un 15,9 % (19% el 2013) dels alumnes de sisè de Primària tenen un nivell baix d'anglès, que un 14% (15%) el tenen en Matemàtiques, un 14,5 % (14,2 %) en castellà i un 14,6 % (15,2 %) en català, una situació molt similar a la del 2013.

El que sí que ha millorat és la banda alta en aquestes matèries respecte al curs passat, amb millores en Llengua catalana, castellana -aquesta més moderada-, en Matemàtiques -on el progrés és molt alt- i en Anglès.