L'alumnat de 3r i 4t curs d'ESO de les comarques de Girona tindrà, a partir del setembre, una nova assignatura: Servei comunitari, que serà obligatòria i avaluable. De moment, el curs 2014-2015, la matèria s'implantarà a 152 centres educatius i la cursaran més de 5.000 estudiants catalans. D'entre ells, n'hi haurà de gironins, però ahir el Departament d'Ensenyament va dir que cal esperar a l'aprovació dels projectes educatius de cada centre.

La consellera d'Ensenyament, Irene Rigau, va presentar la nova assignatura de Servei comunitari que faran els joves de 15 i 16 anys, i amb la qual el Departament vol garantir que els estudiants "protagonitzin accions de compromís cívic, aprenguin en l'exercici actiu de la ciutadania i posin en joc els seus coneixements i capacitats al servei de la comunitat". L'objectiu de la Conselleria és que, d'aquí a cinc anys, l'assignatura s'imparteixi a tots els centres de Secundària públics i privats concertats de Catalunya.

Aquest treball es durà a terme en col·laboració amb diverses entitats de la zona on s'ubiquin els centres i es concretarà en 20 hores: 10 de formació a les aules i 10 més de servei actiu a la comunitat, aquestes últimes fora de l'horari lectiu i d'acord amb les necessitats de les organitzacions amb les quals es col·labori. Cada institut podrà escollir quin servei comunitari fa després d'analitzar les necessitats del seu entorn -intercanvi generacional, suport a l'escolarització, recollida d'aliments, etc.- i el posarà en pràctica després de realitzar, durant l'any anterior, un procés de formació als centres i a les entitats implicades.

Irene Rigau va explicar que es tracta d'incorporar el servei a la comunitat en el currículum, "com una matèria més, amb el mateix rigor de programació i d'avaluació" i va remarcar que s'ha d'entendre com "un deure que adquireix l'alumne en relació a la societat. No es tracta de fer una bona obra, com si fóssim a l'escoltisme".

Sobre l'elecció dels últims cursos de la Secundària obligatòria, la Conselleria va argumentar que és a l'adolescència quan s'adquireix l'escala de valors que marcarà la vida adulta. A més, Rigau també va incidir en la necessitat d'"ensenyar i educar a la realització pràctica" i va explicar que "per això, proposem que l'alumne tingui un coneixement de la realitat, pugui fer també un anàlisi crític però després s'hi pugui comprometre".