L'obertura del nou accés de Vilademuls aquesta setmana ha tancat un procés que es va iniciar fa tres anys amb les obres per incorporar un tercer carril a l'AP-7 al seu pas per Girona, i que han conclòs amb una ampliació d'aquesta via de pagament que ha tingut un cost total superior als 300 milions d'euros. En aquest temps, el trànsit a l'autopista ha baixat entre un 5 i un 25% segons els trams, tot i que s'espera que a la circumval·lació de Girona incrementi durant els propers mesos, absorbint els vehicles que fins ara passaven per la variant de Sant Daniel.

El mes de juny de l'any 2008 van començar al peatge de Maçanet de la Selva les obres per afegir un tercer carril a l'autopista. Els problemes no van tardar a arribar, ja que els treballs van quedar aturats durant quatre mesos perquè l'empresa que les estava executant hi va renunciar per diferències econòmiques sorgides d'una "revaluació tècnica del projecte". A finals del 2008 es van reprendre les obres per ampliar aquest tram d'autopista fins a Fornells de la Selva.

Aquests treballs van afectar durant molts mesos la circulació del trànsit al tram gironí de l'AP-7. Tot i que gairebé en tot moment es van mantenir oberts els dos carrils per banda, la concessionària de l'autopista, Acesa, va limitar la velocitat màxima permesa als 80 km/h, "per obligació legal", tal com recordaven des de l'empresa.

Dos anys després de començar les obres, al juliol del 2010, l'AP-7 ja tenia tres carrils per cada sentit entre Maçanet i Fornells de la Selva, un tram de 18,7 quilòmetres dins dels 78 totals que s'havien d'ampliar.

Dos anys pel tram restant

El mes de febrer del 2010 va començar les obres per ampliar la resta del tram gironí de l'AP-7 fins a la Jonquera. Les obres es van dur a terme en dos trams diferenciats, ja que entre Fornells i Vilademuls es van afegir dos carrils (quatre per banda), mentre que de Vilademuls fins a la Jonquera es van deixar tres carrils en cada sentit. Els treballs, que també van comportar restriccions de velocitat al trànsit, van durar fins a finals de juny del 2012.

Tres nous accessos

El projecte d'ampliació de l'autopista a Girona anava acompanyat també de la creació de tres nous enllaços: un a Fornells, un a Sant Gregori (Girona Oest) i un a Vilademuls. L'objectiu era crear un corredor de quatre carrils que actués com a variant de Girona, absorbint el trànsit que des de l'any 1993 passa per la variant de Sant Daniel.

Les obres a Fornells i Sant Gregori van començar al febrer del 2012 i van concloure al març i aogost de l'any passat; mentre que a Vilademuls els treballs no van començar fins a finals del 2012 i el nou peatge no s'ha inaugurat fins aquesta setmana, donant per acabada l'ampliació de l'AP-7.

En aquest temps, també s'ha ampliat l'enllaç de Figueres Nord, permetent ja als vehicles circular en direcció a la frontera i al sud.

Baixada del trànsit

"El 2006, o fins i tot en les projeccions del 2002, els trànsits eren molt més elevats i es va dimensionar per més capacitat", explicava dimarts passat el director general d'Abertis autopistes, Josep Lluís Giménez. L'esclat de la crisi, que va coincidir gairebé amb l'inici de les obres per ampliar l'autopista.

Des del 2008, el trànsit en els diferents trams gironins ha baixat des del 5% en alguns casos fins al 25% en d'altres, segons les dades històriques del Ministeri de Foment. A Maçanet, per exemple, els nombre de vehicles que passava diàriament per l'AP-7 era de 42.581, i s'havia reduït fins a 32.100 el 2013.