Una de les carreteres més perilloses de tot el territori català és la N-II, ja que conté un elevat nombre de trams amb alt risc d'accident, segons un informe del RACC. S'estima que amb una inversió de 5,3 milions d'euros en seguretat viària es podrien evitar fins a 220 morts i ferits greus en els propers 20 anys.

La recomenació prioritària per a aquesta via és la separació dels dos sentits de circulació amb una barrera central que només s'hauria de col·locar en els trams on més accidents de trànsit han ocorregut. Altres de les millores més necessàries per aquesta carretera són les bandes rugoses laterals, un carril addicional en un dels dos sentits en aquells trams amb un pendent pronunciat i un enllumenat en les interseccions per tal de donar mes visibilitat als conductors.

Totes aquestes millores suposarien un estalvi de 73,2 milions d'euros. Aquests diners es quantifiquen com a estalvi de les despeses en emergència i sanitat que causarien les morts i els ferits greus que hi poguessin haver si no es millora la xarxa. Així doncs, per cada euro invertit en millorar la N-II, s'estalviarien 14 euros.

Totes aquestes propostes s'han fet arribar a l'Administració pública. La resposta l'ha donat el director general d'Infraestructures de Mobilitat Terrestre, Javier Flores Garcia, el qual ha afirmat que la proposta del RACC podria tenir cabuda dins els contractes de manteniment de les carreteres de Catalunya que la Generalitat ha licitat. Abans però els enginyers de l'Administració pública han de donar el seu vistiplau.

Millores a tot Catalunya

L'informe del RACC estima les millores necessàries per la N-II i per a una quarantena de carreteres catalanes més. Amb tot s'evitarien fins a un total de 1.400 morts i ferits greus en els propers 20 anys.

L'objectiu d'aquest estudi és impulsar millores a la xarxa principal de carreteres de Catalunya, actuant en funció dels riscos detectats abans que es produeixi l'accident. La metodologia utilitzada no actua en funció d'on han ocorregut els accidents ja que segons fonts del RACC aquesta mesura ha perdut eficàcia perquè els accidents s'ocasionen de forma més dispersa i no es concentren en un únic punt.

En total, s'han analitzat 4.940 quilòmetres, que representa el 31% del total de carreteres de tot Catalunya. D'aquestes, 2.427 quilòmetres són de carreteres desdoblades (autopistes i autovies) i la resta, 2.513 quilòmetres són carreteres convencionals amb un carril de circulació per sentit. Un 47% de la xarxa analitzada ?pertany al Ministeri de Foment i la resta, el 53%, a la Generalitat de Catalunya.

La realització d'aquest estudi és el primer pas d'un conveni de cooperació entre el RACC i el departament de Territori i Sostenibilitat. L'objectiu primordial és adaptar el protocol a la casuística viària catalana i participar de forma activa en el grup de treball de "Pathfinders" on cooperen les administracions de Catalunya, Regne Unit, Països Baixos, Eslovènia i Austràlia.

Aquesta metodologia s'ha dut a terme a diferents països europeeus, entre els quals hi destaca el Regne Unit, Holanda, Dinamarca, Eslovènia i Austràlia. Aquests països serveixen d'exemple a aquí pels bons resultats que han obtingut en la implantació de mesures en seguretat viària.