La Federació d'associacions de mares i pares d'alumnes de Catalunya (Fapac) ha elaborat un manual per ajudar les AMPA a organitzar projectes de reutilització de llibres de text a les escoles i els instituts. L'objectiu és contribuir a reduir els costos de les famílies per l'escolarització dels fills i, sobretot, pal·liar la desaparició de les beques del Departament d'Ensenyament.

En relació amb la manca d'aportacions de l'administració, a finals de juny, el ministre d'Educació, José Ignacio Wert, va dir a la Comissió d'Educació del Congrés que "altres prioritats" impedeixen al Ministeri col·laborar amb les comunitats autònomes per aconseguir la gratuïtat dels llibres de text i del material escolar. De moment, aquesta fita està lluny i la Fapac defensa la reutilització de llibres com una alternativa per alleugerir la càrrega dels pares i les mares. I especialment ara, a les portes d'un curs en el qual es començarà a implantar la Llei de millora de la qualitat educativa (Lomce), motiu pel qual la Fapac ressalta la incertesa sobre la vigència d'un material escolar que estarà condicionat al desenvolupament de la nova llei. De totes maneres, al gener, la consellera d'Ensenyament, Irene Rigau, va apel·lar a la crisi econòmica per assegurar que el Departament no tenia intenció de renovar els llibres de text pel curs 2014-2015.

Els passos a seguir

El manual de la Fapac per posar en marxa un projecte de reutilització de llibres s'inicia explicant que, perquè funcioni, primer cal tenir un acord previ de la comunitat educativa del centre. El següent pas consisteix en distingir el material reutilitzable d'aquell que no ho és -com, per exemple, els quaderns de treball- o en determinar quines obres de referència o quin material complementari es pot afegir, també, al dipòsit col·lectiu de l'escola.

Logística a banda, la Fapac remarca la importància d'aconseguir l'aprovació i la implicació de l'associació de mares i pares d'alumnes de l'escola o l'institut. Perquè és través de l'AMPA com s'haurà de difondre el servei entre les famílies, per després buscar el vistiplau del Consell Escolar del Centre. D'aquesta manera -i segons apunta el manual-, la reutilització de llibres es convertirà en un projecte de centre i es garantirà el compromís de col·laboració tant per part dels docents com del personal administratiu i de serveis.

Per organitzar-ho bé, es proposa elaborar una base de dades de l'alumnat que participa del servei de préstec, calcular la quota anual que correspondrà a cada estudiant, explicar-ne el funcionament durant el primer trimestre de curs, inventariar adequadament els llibres i revisar periòdicament el procés per tal de millorar-ne el funcionament.