Darrerament l'Aeroport de Girona dóna poques bones notícies però hi ha algunes dades que trenquen aquesta tendència. Segons fonts d'Aena, des de principis ?d'any l'ocupació dels avions que operen a l'aeroport gironí ha augmentat un 5,5%, situant-se a l'entorn del 80%. Els creixements més importants els experimenten companyies al marge de Ryanair que, entre totes, han crescut un 11% (dades de gener a maig). El fet que l'Estat hagi anunciat que congela taxes als aeroports durant els pròxims deu anys, que Ryanair vol comprar 175 avions en 5 anys i que volar a Girona és pràcticament el doble de barat que fer-ho al Prat fa que es pugui esperar una millora de la situació de l'aeroport gironí.

L'Aeroport de Girona està patint des de fa mesos una davallada progressiva del nombre de passatgers. Per exemple, durant el primer semestre del 2014 la caiguda ha estat del 23%.Una situació que, previsiblement, es pot empitjorar si la principal companyia que opera des de Vilobí d'Onyar, l'irlandesa Ryanair, confirma la retallada de vols que ha anunciat per a la temporada d'hivern i que deixaria Girona amb només 14 connexions. Segons fonts d'Aena, però, la companyia encara no ha fet cap reserva oficial dels "slots" i, per tant, aquesta retallada encara no és definitiva.

Tot i la situació complicada que viu l'aeroport, hi ha algunes dades que poden convidar a l'optimisme. Per exemple, segons dades d'Aena, en el que portem d'any l'ocupació dels avions que operen des de Vilobí d'Onyar ha crescut en cinc punts i mig, situant-se a l'entorn del 80%. Això significa que els avions van més plens i que, per tant, es recupera la mobilitat que ha baixat progressivament a causa de la crisi. Per exemple, durant el juny va caure un 25,2% el nombre d'operacions però, en canvi, la reducció del nombre de passatgers va ser inferior, del 19%.

I és que la situació econòmica dels diferents països és un símptoma que afecta de ple la xifra de passatgers. Per exemple, els britànics acaparaven des de fa anys la primera posició en el rànquing de passatgers estrangers a l'aeroport. En canvi, durant el 2013 es van veure superats pels ?ale?manys.

El paper d'altres companyies

Es dóna el cas que les companyies al marge de Ryanair són les que més creixen. De gener a maig, en total aquestes companyies han transportat un 11% més de passatgers que l'any anterior i han fet un 9,5% més de moviments. Per exemple, Transavia (que vola a Amsterdam i Rotterdam) ha crescut en un 7% i Thomson (Brussel·les, Londres i Manchester) un 5%.

Un altre factor que podria fer redreçar la situació de l'aeroport són les previsions de creixement de Ryanair, que ha anunciat que en els pròxims cinc anys vol comprar 175 avions, que se sumarien a la flota actual que està a l'entorn dels 300. Amb aquesta inversió, la companyia creu que pot passar dels 79,9 milions de viatgers que va transportar el 2013 a, progressivament, arribar als 112 milions el 2019.

Més econòmic a Girona

Un altre factor que juga a favor de l'Aeroport de Girona és el fet que operar-hi és més econòmic per a les companyies. Si prenem com a referència un vol procedent de Londres amb 159 passatgers, la diferència entre el que li costa a una companyia aterrar a Vilobí o a Barcelona quasi es dobla. Les taxes per operar a Barcelona farien que aquest vol costés a l'aerolínia 4.057 euros i, en canvi, si aterra a Girona només 2.139 euros.

A més, el fet que l'Estat hagi anunciat que congela les taxes aeroportuàries durant deu anys és un fet que pot contribuir a mantenir aquesta situació en el diferencial de preus almenys una dècada.