Ni l'inici del període de vacances a bona part d'Europa ni els esforços promocionals del Patronat de Turisme Costa Brava Girona estan revertint positivament en les xifres de passatgers de l'aeroport de Girona. Per setè mes consecutiu aquest 2014, ha tornat a minvar el pas de passatgers per les instal·lacions de Vilobí d'Onyar en relació al 2013. Segons Aena, Girona va perdre un 17,5% de viatgers el juliol, xifra que se suma a les dels mesos anteriors i deixa una caiguda total del 21,7% per a aquest any.

Segons les dades facilitades per l'operador aeroportuari, el juliol van passar per l'aeroport de Girona un total de 317.116 viatgers enfront dels 384.187 del 2013. Aquesta tendència baixista es manté malgrat que Aena anunciava la setmana passada que l'ocupació dels vols a Girona ha crescut un 5,5% durant el primer semestre de l'any (gener-maig), i s'ha situat entorn del 80% de mitjana. La reducció de rutes oferides per Ryanair amb base a Vilobí d'Onyar i la instal·lació de l'aerolínia a Barcelona El Prat justifiquen aquesta disminució constant de viatgers malgrat l'augment de l'ocupació de les aerolínies que operen a Girona. De fet, han sigut companyies al marge de Ryanair com Transavia i Thomson les que han registrat un major increment en l'ocupació.

Les previsions pels mesos que venen no donen gaire marge a l'optimisme. Ryanair anunciava el passat mes de maig una nova reducció de les rutes durant la temporada d'hivern 2014-2015, passant de les 14 a les 19 i amb pèrdues com la connexió Girona-Poznan (Polònia), ruta que l'hivern passat va registrar l'ocupació mitjana més alta.

Les dades de passatgers que han trepitjat l'aeroport de Girona entre gener i juliol (1.215.611 persones) estan per sota de les registrades el 2004 (1.255.847), malgrat que no va ser precisament aquest el que va assolir els millors registres. El millor any a les instal·lacions de Vilobí va ser el 2008, quan durant els primers set mesos van passar per l'aeroport 3.253.696 viatgers.

Tendències oposades

Queden lluny els anys en què Girona estava entre el "top 10" dels aeroports espanyols més transitats, per davant d'instal·lacions com les de Lanzarote, Bilbao, Sevilla o Menorca. Actualment el de Vilobí se situa 16è del rànquing estatal i és el que més viatgers perd dels principals, ja que només València i Santiago registren xifres negatives (2,2% i 3,3% respectivament entre gener i juliol).

Les operacions d'enlairament i aterratge també han disminuït en comparació al 2013 tant durant el mes de juliol (-25,3%) com en el conjunt d'aquest any (-21,7%).

Els únics brots verds de les instal·lacions de Vilobí apareixen de la mà del transport de mercaderies. Les 16.329 tonelades que hi han passat durant el juliol suposen un augment del 139%. En total, entre gener i juliol 59.216 tones de mercaderies han passat per les instal·lacions gironines, un 167,8% més que en el mateix període de l'any anterior. Malgrat això, Girona encara es troba lluny dels principals aeroports de càrrega espanyols: 22è del rànquing format per 48 instal·lacions d'arreu de la Península.