Implantar el tercer rail per la via del tren convencional entre Figueres i Portbou per facilitar el transport internacional de mercaderies no entra, de moment, dins dels plans de l'Estat. L'obra reclamada des del territori per tal de potenciar el transport ferroviari de mercaderies, el centre logístic de Vilamalla i el pas transfronterer de Portbou, completaria la connexió en ample mixt (ibèric i internacional o estàndard) entre Girona i la frontera, que actualment ja té una alternativa amb el pas per la via del TAV entre Figueres i Perpinyà per les vies d'Alta Velocitat. Amb aquesta alternativa, considera ara per ara l'Estat, n'hi ha més que suficient.

En una resposta per escrit a una pregunta al Congrés del diputat gironí de CiU, Jordi Xuclà, el secretari d'Estat considera que «la implantació d'un tercer carril per permetre la circulació de trens en ample estàndard UIC per la línia convencional Figueres-Portbou només estaria justificada per un increment molt important del trànsit internacional de mercaderies a través del Corredor».

Actualment, els trens de mercaderies internacionals que arriben a Figueres han de sortir a Europa per les vies del TAV. Amb les frequ?ències de trens que passen actualment per aquest corredor, l'Estat considera que el servei que es dóna ja és suficient. «Per potenciar el transport ferroviari de mercaderies internacional a la façana mediterrània es va decidir, entre Espanya i França, escometre la construcció d'una nova línia d'ample estàndard, apte per a trànsit mixt, entre Barcelona i la frontera francesa, a través del túnel del Pertús», argumenta en la resposta per escrit, exposant que la línia actual ja té capacitat per absorbir més trànsit.

No estarà l’any 2015

El mes d'octubre de 2011, el llavors conseller de Territori i Sostenibilitat, Lluís Recoder, va presentar l'Agenda Catalana per al Corredor del Mediterrani, un calendari on la Generalitat marcava com a objectiu que l’any 2015 estigués implantat el tercer carril entre Figueres i Portbou. Tenint en compte els arguments actuals de l'Estat, això no sembla possible.

Per Xuclà, «és singular per deficitari el nombre de camions que passen per l'autopista i per la NII ». El diputat va lamentar la resposta exposant que s'hauria de produir un increment del transport ferroviari de mercaderies «com passa a tots els països europeus». En aquest sentit, va afirmar que el tram Figueres-Portbou té un «gran component» en el nus logístic de Vilamalla, que està «completament infrautilitzat». «Vilamalla hauria de ser el gran centre logístic a les portes de les fronteres amb França des d'un punt de vista de mercaderies que vénen per l'Eix i per ferrocarril. Només es pot potenciar i fer créixer Vilamalla amb el tercer rail», va defensar.

A més, el diputat també va remarcar la rellevància que tindria el tercer carril per al desenvolupament de Portbou, i també va afegir que la inversió que caldria fer és «econòmicament molt raonable».

Girona-Figueres

Des del desembre del 2010, el tram del tren convencional entre Girona i Figueres disposa d'un ample mixt, és a dir, que gràcies a la instal·lació d'un tercer rail, hi poden passar trens habilitats per a ample ibèric (1,668 metres) o per a ample europeu (1,435 metres).

Segons les dades de l'Estat, durant el 2013 van passar pel túnel del Pertús (per la via del TAV) 2.401 trens de passatgers, uns 46 per setmana, mentre que de mercaderies en van circular 851, 16 cada setmana.