La Generalitat té assumit que Ryanair continuarà reduint vols des de Girona aquesta temporada d’hivern. Actualment la compa­nyia irlandesa i el Govern català estan negociant la nova graella de vols des dels aeroports catalans que es donarà a conèixer els propers dies, però fonts del departament de Territori van assenyalar ahir que veuen «probable» que hi hagi menys vols que en l’hivern passat, continuant la tendència dels darrers anys, que s’han anat reduint. El que sí van descartar amb rotunditat és que Ryanair tingui previst abandonar Girona.

No és un secret que Ryanair està apostant fort des de fa uns anys per l’aeroport de Barcelona, i això perjudica aeroports menors en què tenia activitat, com el de Girona i el de Reus. A més, la companyia irlandesa aquest any vol incrementar també la seva presència a Itàlia a causa de la mala situació d’Alitaila, fet que pot comportar que destini a aquest país més avions i personal, en detriment d’altres bases.

Segons les fonts del Govern, Ryanair té una política molt clara i elimina aquells vols que no arriben almenys a un 80% d’ocupació. No és res personal, són negocis, que diria aquell. En aquest sentit, els responsables de l’aerolínia han observat un decreixement de passatgers a l’aeroport de Girona, sobretot de sortida. És a dir, de viatgers catalans que volen cap a altres destinacions. Evidentment això té molt a veure amb la pròpia estratègia de la companyia, que està apostant fort per Barcelona i molts viatgers catalans que volaven des de Girona ara ho fan des del Prat. Per tant, un peix que es mossega la cua: Ryanair aposta més per Barcelona perquè a Girona perd viatgers, i això provoca que perdi viatgers a Girona.

Futura estació del TAV

Des del Govern insisteixen que poc marge de maniobra tenen per intentar canviar la situació. «Per això insistim a reclamar la gestió dels aeroports des del territori, ja que llavors sí que podríem dur a terme accions encaminades a afavorir els aeroports», indiquen. Fins i tot comprenen la política de Ryanair de reduir vols si no hi ha passatgers: «De què en faríem, de poder dir que a Girona hi ha molts vols si igualment arriben sense gent?». Una de les solucions, encara no descartada però pendent d’un dia que hi tornés a haver disponibilitat pressupostària, és la construcció d’una estació del TAV al costat de l’aeroport, cosa que hi facilitaria l’accés des de tot Catalunya i n’augmentaria el trànsit. Les mateixes fonts van confirmar que el projecte continua sobre la taula.