L’endemà que es filtrés que l’aerolínia Air Andorra preveu iniciar una connexió diària entre Girona i Madrid a partir d’aquest hivern, dues de les institucions gironines amb més participació a l’aeroport, com són la Cambra de Comerç i la Diputació de Girona, valoraven positivament la notícia i descartaven que la ruta aèria sigui incompatible amb la del Tren d’Alta Velocitat (TAV), que està en funcionament des de principis del 2013. Els màxims representants de les dues institucions, Domènec Espadalé i Joan Giraut, van remarcar que la facilitat per oferir horaris més pràctics pot fer més competitiu el vol, sempre i quan es faci amb preus competitius.

Una ruta diària per sentit pot ser molt competitiva. Aquest és el parer tant de la Cambra de Comerç com de la Diputació de Girona, que ahir es mostraven sorpresos (gratament) davant la notícia que una nova companyia s’hagi interessat per incloure dins la seva oferta la ruta entre Girona i la capital d’Espanya, tan reclamada des de fa anys. El president de la Cambra de Comerç, Domènec Espadalé, va exposar que no en tenia «constància », però que espera que els plans de l’empresa s’acabin complint. Sobre les possibilitats de viabilitat que pot tenir aquesta ruta, Espadalé va remarcar que depenent dels horaris que s’ofereixin, pot ser perfectament compatible amb el TAV. «L’ideal seria que hi hagués un avió que sortís de Girona a primera hora del matí i que tornés a última hora de la tarda», destacava el president de la Cambra.

Impossible per al TAV

L’avantatge amb la que compta un hipotètic vol vers el TAV és que pot oferir als viatgers la possibilitat d’arribar a Madrid al voltant de les 9 del matí sense haver de marxar de Girona a una hora poc atractiva -el trajecte són unes 4 hores i caldria marxar a les 5 de la matinada per arribar a la capital espanyola vora les 9.

Actualment, el primer TAV que marxa al matí de Girona surt a les 6.46 del matí i arriba a Madrid a les 10.10, fet pel qual no resulta atractiu per als qui comencen a treballar a les 10 o abans.

A última hora de la tarda, el darrer comboi que surt de la capital en direcció a Girona ho fa a les 18.30, arribant a les 22.07. Aquest últim tren ja es va haver d’incorporar com a petició dels usuaris, ja que inicialment el darrer sortia a les 17.30.

Tenint en compte aquests condicionants horaris que té el tren, el president de la Diputació de Girona, Joan Giraut, també va exposar que l’avió pot jugar amb avantatge pel fet de connectar les dues destinacions en prop d’una hora. «S’ha de veure si l’horari pot ser operatiu», va afirmar.

Per la seva banda, Domènec Espadalé va remarcar que la via aèria pot ser competitiva. «Un vol diari ho veig bé, viable i rendible», va assegurar, insistint que no hi ha cap tren que arribi a Madrid abans de les 9 del matí.

Vol díficil i moment complicat

Ambdós representants de les institucions gironines van reconèixer que amb el pas dels anys sempre ha estat difícil mantenir la ruta Girona- Madrid quan una companyia s’ha atrevit a dur-la a terme, i recuperar- la sempre que una aerolínia ha deixat d’oferir-la. «Costa molt, sempre ha tingut arrencades i parades», exposava Espadalé, mentre que Giraut remarcava que «ho han intentat dos o tres companyies, ha durat una temporada i per un motiu o altre s'ha deixat de fer».

El president de la Diputació també va reflexionar sobre el moment actual de l’aeroport, que mes rere mes perd viatgers respecte l’any passat. «L'aeroport està baixant i això dóna ànims a tothom. Quan l'aeroport estava bé fa temps ja reivindicavem aquest vol i a veure si fem un punt d'inflexió», va destacar.