Les pluges que van descarregar amb molta intensitat en poques hores a la tarda i vespre d´ahir diumenge, sobretot a les comarques gironines, a hores d´ara han perdut intensitat. Però els seus efectes ja s'han deixat veure des de primera hora del matí amb nombroses incidències viàries i ferroviàries, a més de deixar imatges insòlites com les d'un riu Onyar al seu pas per la ciutat de Girona amb un cabal molt per sobre del que és habitual.

Hores per cobrir un trajecte en tren, canvis d'itineraris a les carreteres perquè algunes vies han quedat tallades o visites al metge anul·lades per la inundació d'un Centre d'Atenció Primària (CAP) són algunes de les conseqüències de les fortes pluges a les comarques gironines. La suspensió dels trens d'alta velocitat ha provocat cues de viatgers a l'oficina d'atenció al client de l'estació de Girona que buscaven una alternativa per desplaçar-se o bé feien reclamacions. A Salt (Gironès), la pluja ha inundat el CAP Alfons Moré i ha obligat a derivar les visites més urgents a l'altre centre que hi ha al centre de la població o bé a reprogramar la consulta per a un altre dia.

El telèfon d´emergències 112 ha rebut fins a les 7.00 hores d´avui 1.139 trucades relacionades amb les pluges (des de les 12 hores del migdia d´ahir). Per Regions, el major nombre de serveis atesos ha estat a Girona, amb 129 (la Selva, 66; Gironès 34, Alt mpordà 23 i Baix Empordà, 6).

Restablerta la circulació ferroviària d'alta velocitat entre Barcelona i Girona

La companyia Renfe ha anunciat que la circulació ferroviària d'alta velocitat entre Barcelona i Girona ja ha quedat restablerta després que les pluges de la matinada passada obliguessin a interrompre el trànsit entre la capital catalana i Figueres per la presència d'aigua en alguns trams, inclosa l'estació de Girona. Un cop retirada l'aigua acumulada al túnel urbà de Girona, està previst que el primer tren surti de l'estació de Sants a les 12.44 hores. El servei des de Girona quedarà del tot regularitzat a partir de les 15.11 hores. Aquest migdia encara s'està treballant en la retirada de l'aigua acumulada en el túnel urbà, al costat nord, perquè es pugui restablir el tram Girona-Figueres.

En mantenir-se interromput el servei entre Girona i Figueres, no es pot circular amb anterioritat en cap dels dos sentits, ja que el material AVE es troba detingut a Figueres Vilafant sense poder donar servei. En aquest tram, el servei es troba interromput i no hi ha previsió per al seu restabliment, mentre que des de Girona els viatgers són derivats als trens Regionals i des de Figueres per carretera.

A mig matí, ja hi ha hagut un tren que ha pogut fer una primera exploració del trajecte entre Barcelona i Girona, i de tornada a la capital catalana ha pogut portar part dels viatgers afectats per la incidència que en aquell moment es trobaven a l'estació. Està previst que l'operació es repeteixi amb el tren que ha de sortir de Barcelona a les 12.44 hores, amb el trajecte de tornada a les 15.11 hores, segons ha apuntat Renfe, i no a les 13.40 hores, com s'havia previst inicialment.

Els tècnics d'Adif i els Bombers de la Generalitat també han estat reparant els desperfectes causats per alguns elements de l'infraestructura com els desviaments, canvis d'agulles, el sistema d'electrificació i les canalitzacions de drenatge.

D'altra banda, els serveis internacionals s'iniciaran des de Perpinyà. Per aquests trens, tots els viatgers de Barcelona, Girona i Figueres es traslladaran per carretera fins a Perpinyà. Per rotació de material, els trens entre Barcelona i Madrid poden patir alguns retards.

Reobertes l'N-II a Sils i la C-25 a Vilobí d'Onyar després de sis hores tallades per inundacions

Des de les 10.15 hores d'aquest dilluns ja es pot tornar a circular per l'N-II a Sils i la C-25 a Vilobí d'Onyar, segons ha informat el Servei Català de Trànsit (SCT). Les dues vies han estat tallades durant prop de sis hores per inundacions a causa de les fortes pluges que han descarregat la passada nit i matinada a les comarques gironines -amb registres de més de 100 litres en punts de la Selva i el Gironès-. A l'N-II el tall era de 3,4 quilòmetres a l'alçada de Sils mentre que a la C-25 o Eix Transversal la restricció s'allargava 8 quilòmetres entre Vilobí d'Onyar i la rotonda de l'aeroport a Riudellots. Segons l'SCT, encara on es pot circular per la C-252 al Far d'Empordà i a la GI-555 a Massanes.

El tall a la GI-555 és d'uns 7,5 quilòmetres a causa d'unes esllavissades.