Menys plànols, menys fotocòpies i menys burocràcia. El Govern català ha impulsat un pla pilot, que comença a les comarques gironines, per tramitar els plans urbanístics a través d'Internet. L'objectiu és simplificar els tràmits per a ajuntaments i consells comarcals i, alhora, fomentar l'estalvi perquè així evitaran haver de fer milers de fotocòpies per demanar cada informe que necessitin. De mitjana, calculen que les administracions s'estalviaran uns 1.600 euros de documents per cada modificació del planejament que vulguin fer. El conseller de Territori i Sostenibilitat, Santi Vila, va afirmar que l'objectiu és consolidar la prova pilot i que a partir del 2015 tots els ajuntaments i consells comarcals catalans puguin fer els tràmits en format digital.

Fins ara, qualsevol ajuntament que volia tramitar algun pla urbanístic -ja sigui una modificació o un nou planejament- havia de presentar una sol·licitud per cada informe que necessitava d'organismes de la Generalitat. Això volia dir fer còpia de l'expedient, alguns de centenars de pàgines, per cada sol·licitud que poden arribar a ser fins a 27.

Ara, la Generalitat ha impulsat un pla pilot que agilitza els tràmits. A través d'Internet, 218 ajuntaments i els vuit consells comarcals poden demanar els informes que calguin a través d'una finestreta única i, a més, poden fer seguiment de l'estat del procediment. El conseller Santi Vila va assegurar que és "una revolució" per a les administracions però també per al ciutadà, perquè deixarà enrere la "tramitació tediosa" que hi havia fins ara per impulsar qualsevol projecte urbanístic.

El conseller Vila i el delegat del Govern a Girona, Eudald Casadesús, van presentar el pla pilot que comença a Girona amb la intenció d'estendre's a tots els municipis catalans durant el 2015. L'objectiu fonamental és facilitar la feina als ens locals, integrant tota l'actuació dels diferents departaments de la Generalitat en la fase d'emissió d'informes i impulsant la tramitació electrònica.

L'anomenat projecte Gi1 se centra en aquells informes que s'han de demanar per a la modificació i revisió de planejament general i derivat. La petició d'informes es tramitarà a través d'una plataforma electrònica, on l'ajuntament interessat dipositarà la informació tècnica necessària perquè els diversos organismes hi puguin accedir. Una unitat administrativa, formada amb recursos de diferents departaments, s'encarregarà de gestionar la petició d'informes i controlar els terminis de resposta.

Amb aquesta millora en el funcionament administratiu, s'elimina la documentació en paper i l'elevat cost de les còpies, el cost de la gestió de l'arxiu de documentació i de les trameses d'expedients entre administracions. El Govern calcula que, de mitjana, cada ajuntament gasta uns 1.600 euros en fotocòpies per cada procediment.

Tots els ajuntaments, el 2015

El projecte Gi1 es desenvoluparà en diverses fases: durant la primera, que és aquest pilot que s'ha posat en marxa, ja s'hi poden incorporar tots els ajuntaments de la demarcació de Girona. En aquests moments ja han començat a aplicar el nou model els municipis de Begur, Castelló d'Empúries, Madremanya, el Port de la Selva, Santa Pau, Torroella de Montgrí, Ullà, Vilabertran i Vilademuls. La Gestió d'Informes Unificada s'estendrà al conjunt d'ens locals catalans durant el 2015.

L'objectiu de la Generalitat és fer extensiva aquesta experiència d'administració electrònica a altres procediments que també requereixin de l'aportació d'informes de diversos organismes.

La prova pilot que ara s'impulsa té el seu origen en un projecte de millora per a la tramitació d'informes de planejament urbanístic que el Departament de TES va desenvolupar l'any 2010. En aquell moment, el pas endavant va consistir en què els ens locals només havien de presentar una única sol·licitud per a la petició d'informes, tot i que només adreçada als organismes del Departament de TES, i una sola còpia de la documentació del projecte, encara presencialment.

La Generalitat ha triat la demarcació gironina per dur a terme el pla pilot atès que ja s'hi desenvolupa un model pioner de racionalització en l'organització del sector públic. En el marc d'aquest model s'han desenvolupat, entre d'altres, projectes com l'Oficina Integrada d'Atenció Ciutadana, que atén tràmits de tots els departaments, la gestió unificada del parc mòbil i un projecte d'estalvi i eficiència en lloguers d'edificis i en despeses de funcionament.