El Tribunal de Comptes de França va criticar ahir el funcionament de l'alta velocitat ferroviària per ser massa car i va afirmar que justificar la construcció d'una línia nacional per completar-ne una d'europea "no és pertinent".

Segons l'informe elaborat per aquest tribunal, si la línia internacional del Tren d'Alta Velocitat (TAV) que discorre entre París i Londres "és pertinent", una altra entre París i Barcelona "no ho és, tenint en compte la distància" i tampoc ho és el projecte Lió-Torí "en vista del seu cost".

Alta velocitat i convencional

La companyia francesa SNCF juntament amb l'espanyola Renfe exploten la línia de TAV entre París i Barcelona que utilitza dos trams que són d'alta velocitat -que connecta les estacions París-Nimes i de Perpinyà-Barcelona- però també un altre de convencional (Nimes-Perpinyà), amb un trajecte total que és de sis hores i mitja.

Segons el tribunal de comptes francès, l'alta velocitat ferroviària ha de realitzar-se en els casos en els quals les línies es justifiquin econòmicament.

"L'elecció de noves línies d'alta velocitat ferroviària per al transport de viatgers en llarga distància ha de comportar més garanties de pertinència i de rendibilitat", va assenyalar el Tribunal de Comptes en un informe que es va donar a conèixer ahir.

Aquest organisme de fiscalització va carregar contra el model de desenvolupament que ha primat a França i que ha portat a connectar amb trens d'alta velocitat (TAV) un total de 230 ciutats de tot el país, encara que això signifiqui que, de mitjana, un 40% dels trajectes es fan per línies convencionals.

En consideració del tribunal, s'han sacrificat "les principals condicions" del tren d'alta velocitat, que són una durada del trajecte d'entre una hora i mitja i tres hores, poques parades intermèdies, una gran freqüència de circulacions, elevades taxes d'ocupació i una bona articulació amb altres mitjans de transport.

Els autors de l'informe van realitzar una breu anàlisi dels models de funcionament de les xarxes de TAV d'altres països europeus i, per exemple, van considerar que l'espanyola és similar a la francesa. A partir d'aquestes anàlisis van concloure que l'alta velocitat ferroviària només té sentit per a recorreguts d'entre 350 a 600-700 quilòmetres, perquè per a distàncies més llargues l'avió és més competitiu.

Difícil de justificar

En aquest context, el Tribunal de Comptes de França va afirmar que la necessitat de construir una xarxa europea "és rarament pertinent per justificar" la realització d'una línia nacional.