Veïns de Montagut i Oix tenen problemes per rebre les cartes des de fa dos anys

El sindicat CCOO convoca una concentració per a la setmana vinent i una vaga general a finals de mes

13.11.2014 | 14:20
Un veí de la Cometa recull la correspondència, amb el sistema de bústies concentrades.
Un veí de la Cometa recull la correspondència, amb el sistema de bústies concentrades.

Els veïns de la Cometa de Montagut i Oix estan indignats perquè han estat dos anys sense rebre la correspondència correctament. "No sé quantes cartes he perdut perquè només ens arriben les notificacions urgents", diu un dels afectats. Culpen Correus, que els va instal·lar unes bústies concentrades per estar fora del nucli de Montagut -tal com estableix el reglament-, d'un servei deficitari. Això obliga els propietaris a avisar als remitents que incloguin un número específic que és diferent del de la seva adreça. A més, la majoria dels veïns pensen que això no és feina seva i exigeixen que els posin una bústia a casa.

En total, a la urbanització de la Cometa hi ha una vuitantena de cases, entre el barri i els masos disseminats de la zona. Un veí es queixa que li ha arribat la tercera notificació d'una multa de trànsit sense haver rebut les dues anteriors. Reconeix sentir-se "indignat" pel servei i afegeix que no vol ni imaginar-se quantes cartes ha perdut. "Que ens passi això en ple segle XXI és rocambolesc", lamenta.

Els habitants culpen Correus del mal servei, tot i que l'empresa els recrimina no haver fet tots els passos a què estan obligats per poder repartir bé les cartes. Tot va començar a anar malament fa dos anys, quan la cartera del poble que cobria Montagut i Oix es va jubilar. Ella es coneixia els veïns pel nom i sense necessitat de mirar la direcció. El problema va arribar quan els següents carters van veure que aquest municipi tenia un problema amb les adreces. La mateixa alcaldessa, Mònica Boix, admet que "era un cacau", perquè hi havia cases que tenien dos números diferents, "un al cadastre i un altre al registre, o d'altres que no en tenien cap".

Per això, fa dos anys, preveient que la cartera del poble plegava, van decidir enumerar de nou les cases. Algunes han pogut mantenir el número que tenien mentre que d'altres l'han canviat i d'altres, fins i tot, han hagut de modificar el nom del carrer o de la plaça. Aquest rebateig també requereix el compromís dels ciutadans, que han d'avisar als remitents de les cartes -companyies d'aigua, telèfon, llum- de la nova direcció. Però les persones més grans, encara no ho han notificat.

Tot i això, aquesta no és l'única problemàtica. S'hi afegeixen dos factors més: la nova distribució de Correus del municipi -que va entrar en funcionament aquest estiu- i la implantació de bústies concentrades. Pel que fa a la primera qüestió, fins ara Montagut i Oix era feina de la cartera del poble, que ho feia en el seu conjunt. Però des del juliol d'aquest any, Correus va decidir reorganitzar la zona de repartiment i va dividir el municipi en dues parts. D'una banda, el nucli de Montagut, que és competència del carter de Sant Jaume de Llierca, i de l'altra, la resta de veïns (la Cometa, el barri del Cós i Fluvià, Oix i les cases disseminades). Tots aquests últims depenen del carter de Castellfollit de la Roca, que també ha canviat perquè s'ha jubilat.

Els veïns es queixen que hi ha hagut molta rotació de personal i que no es coneixen prou el territori per poder fer el repartiment a temps. A més, si cal recollir notificacions o paquets, els habitants han de desplaçar-se fins a l'oficina que hi ha a Castellfollit, que és a uns quatre quilòmetres. Fins ara ho podien fer al local que l'Ajuntament de Montagut ha cedit a Correus, just a sota de l'edifici, tot i que actualment ja només hi poden anar els veïns del nucli de Montagut, que disposen d'un quart d'hora per fer-ho.

Pel que fa a la implantació de les bústies concentrades, es tracta d'un sistema que Correus utilitza a totes les urbanitzacions fora d'un nucli urbà, com és el cas de la Cometa. L'objectiu és concentrar les bústies en un sol punt i que els veïns tinguin la seva amb un número determinat. Malgrat tot, el número no es correspon amb el de la direcció i això també obliga els veïns a avisar els remitents que cal que les adreces incorporin sempre el número de la bústia concentrada.

Des de fa més d'un any, Correus informa els veïns de l'obligació de comunicar als remitents el número de la bústia concentrada, tot i que els usuaris no ho veuen igual. Un habitant assegura: "No entenc per què hem de fer nosaltres aquesta feina; el número aquest se l'han inventat ells i s'ha vist que no funciona; ara que busquin una altra manera". Malgrat tot, des de fa uns mesos, els carters tenen ordres que si arriben cartes sense el número de la bústia concentrada, retornin la correspondència. De fet, només es fan arribar aquelles notificacions urgents, com són informacions hospitalàries i multes.

L'associació de veïns ha demanat una reunió amb els responsables de Correus a Girona i ha exigit per carta que els posin una bústia a cada casa, per poder acabar amb el sistema concentrat. També l'Ajuntament de Montagut i Oix ha estat mesos sol·licitant millores a l'empresa i transmetent les queixes dels veïns pel servei rebut. També vol que es creï una plaça de carter exclusiva a Montagut.

Mentrestant, el responsable de comunicació de Correus a Catalunya, Vicenç Ibáñez, descarta que hi pugui haver cap canvi en l'actual sistema a la Cometa, explicant que "no es fa res" que no s'apliqui a altres indrets de l'Estat en aquests casos; "no ens estem inventant res". Així, Ibáñez diu que els deures i les obligacions incloses en el contracte d'explotació del servei han de complir-se. A més, el responsable de Correus recorda sobre el sistema de concentració de bústies que es fa en les urbanitzacions que estan més apartades del nucli urbà i que en línies generals funciona. "La batalla apareix quan les coses no es fan degudament", conclou Ibáñez.

Compartir a Twitter
Compartir a Facebook
Enllaços recomanats: Premis cinema