Els aeroports espanyols semblen sortir poc a poc de la crisi, i presenten increments tant en l'acumulat de l'any respecte al 2013, com en el mes d'octubre en relació a octubre de l'any passat. Sempre hi ha excepcions a la regla, i en aquest àmbit la més sonada és la de l'aeroport de Girona, que continua en caiguda lliure pel que fa a trànsit de viatgers i operacions a les pistes. Així, el mes d'octubre van passar per l'aeroport de Girona 221.262 viatgers, la qual cosa suposa un 22,1% menys que l'octubre de 2013. En l'acumulat dels deu primers mesos de l'any, han passat per Girona 2.045.726 viatgers, un 20,7% menys que en el mateix període de 2013. Tots dos percentatges situen l'aeroport de Girona -i amb diferència- com el que més viatgers perd dels principals aeroports -de fet, tots guanyen o es mantenen-, amb unes xifres similars només a un o dos dels aeroports menors, que justament pel seu escàs volum de trànsit estan subjectes a canvis percentuals notables així que canvien les circumstàncies.

Si no fa gaire anys Girona es trobava entre els 10 principals aeroports de l'Estat en volum de viatgers -havia estat a prop del cinquè lloc- es troba ja en el setzè lloc en l'acumulat anual, i va acabar l'octubre en el quinzè.

El descens es deixa notar també en el nombre d'operacions, que han baixat a l'octubre un 27,65% i en el total de l'any, un 23,2%. En canvi, el trànsit de mercaderies ha augmentat un 1.653% l'octubre i un 215% en l'acumulat anual, situant-se de moment en les 71.828 tones.

I el pitjor està per arribar, ja que des de començament de novembre s'ha fet efectiva la nova retallada de vols de Ryanair, que a més afecta les rutes amb més ocupació, com Londres i París.

Increment a tot l'Estat

Els aeroports de la xarxa d'Aena han incrementat en tràfic en un 5% a l'octubre, en comparació amb el mateix mes del 2013, per superar el 17,7 milions de passatgers, encadenant així dotze mesos consecutius a l'alça, dotze mesos en què Girona ha continuat caient. Segons les dades facilitades per Aena, els aeroports espanyols han transportat 171 milions de passatgers en els deu primers mesos de 2014, un 4,6% més que en el mateix període de l'any anterior.

A l'octubre, el trànsit al global d'aeroports espanyols ha sigut de 17,7 milions, un 5% més.

Per aeroports, el més transitat en octubre ha sigut Adolfo Suárez Madrid-Barajas amb 3,7 milions de passatgers, 7,9% més que en el mateix període de 2013, que suma nou mesos consecutius de creixement. El segueix Barcelona-El Prat, amb 3,3 milions de passatgers i un increment del 8%, i Palma de Mallorca, que va sumar 2,2 milions, un 0,2%.

Pel que fa al nombre d'operacions, el octubre n'hi va haver 163.317 a la xarxa d'Aena, un 2,8% més que en el mateix mes del 2013. En lacumulat anual la xifra s'eleva a 1,5 milions, un augment del 2,7%. Pel que fa a tràfic de mercaderies, a l'octubre van ser transportats 65.150 tone, un 5,9% més alt que el mateix mes del 2013. Fins a octubre, el tràfic de mercaderies va ascendir a 564.806 tones, un 8,1% més.

Barcelona continua creixent

Mentre Girona es dessagna, Barcelona reviu. L'aposta de Ryanair a favor deBarcelona comporta creixement del Prat a la vegada que decreixement de Girona, d'on continua retallant vols. Durant el mes d'octubre han passat per l'aeroport de Barcelona 3.369.084 usuaris, un 8% més que el mateix període de l'any passat. Els passatgers de la Unió Europea creixen un 11,9% i els estatals augmenten en un 4,9% respecte de l'octubre del 2013. També creixen especialment els passatgers de la zona de l'Àsia i de l'Orient Mitjà. En l'acumulat de l'any, el Prat ja suma 32.675.069 usuaris, cosa que es tradueix en un creixement interanual del 7%. En l'apartat d'operacions, durant el mes passat, es van realitzar 25.095 aterratges i enlairaments, i es van transportar 9.598.456 kg de càrrega aèria. Els passatgers estatals creixen per tercer mes consecutiu amb un 4,9% més que l'any passat. Els usuaris de la UE també creixen, en aquest cas, un 11,9%.