El conseller de Territori i Sostenibilitat, Santi Vila, ha qualificat "d'inadmissible" que s'hagin tornat a inundar els túnels del TAV a Girona. És la segona vegada en dos mesos que la infraestructura queda inutilitzada pels aiguats. El conseller ha exigit dimissions a la cúpula d'Adif a qui culpa de no haver atès les advertències de la Generalitat i de l'ajuntament. El consistori va enviar un informe tècnic indicant que si no es tapava el forat per on va entrar l'aigua, a Mas Xirgu, es podia tornar a inundar la infraestructura. Adif preveu restablir el servei entre Girona i Figueres aquesta tarda. Les bombes d'extracció funcionen i hi ha quatre bombes externes més treballant per extreure aigua.

El conseller de Territori i Sostenibilitat, Santi Vila, ha visitat aquest matí l'estació del TAV de Girona, on el servei d'alta velocitat entre la capital i Figueres està interromput des de diumenge a la nit a causa dels forts aiguats. El conseller ha qualificat els fets "d'inadmissibles" i ha exigit responsabilitats. "No pot quedar tot amb bones paraules i algunes decisions, demanarem dimissions al més alt nivell d'Adif", ha manifestat el conseller, que remarca que els fets són "molt greus".

Vila ha recordat que després de la primera inundació de fa dos mesos, tant l'ajuntament com la Generalitat van demanar a Adif que tapés el forat per on va entrar l'aigua, tal i com estava previst en el projecte inicial redactat pel mateix ministeri. El conseller ha assenyalat que l'aigua ha entrat exactament pel mateix lloc i que, per tant, la solució definitiva passa per tapar aquest forat, situat a Mas Xirgu i que era el punt per on s'extreien les sorres mentre es construïen els túnels. Aquest forat mai s'ha tapat definitivament. "Les causes del col·lapse són conegudes, són les mateixes de fa dos mesos", ha criticat el conseller.

Tot i reconèixer que el ministeri ha reaccionat més ràpid que durant la primera inundació (la ministra Ana Pastor diumenge ja va parlar amb l'alcalde i el conseller), Vila ha assegurat que demanaran responsabilitats a la cúpula d'Adif per aquests fets. "És un despropòsit, i més quan ja havíem advertit que això podia passar", ha afegit el conseller.

L'alcalde, indignat

L'alcalde de Girona, Carles Puigdemont, s'ha mostrat indignat per tornar a patir problemes amb el servei d'alta velocitat a la ciutat. Segons ha remarcat, des de l'ajuntament ja es va enviar un informe tècnic després de la primera inundació on s'advertia que calia tapar definitivament el forat perquè es podia tornar a repetir la situació si tornava a ploure fort. Puigdemont ha lamentat que aquelles advertències no es van prendre en consideració i que Adif només va posar uns murs de formigó "sense segellar" i no va fer cap actuació més a la zona.

I no només això, el divendres passat, el consistori va enviar un missatge a l'administrador d'infraestructures on alertava que es preveien fortes pluges pel cap de setmana i recordava que hi havia perill en aquest punt. "Tot i que el ministeri va desacreditar l'informe dels tècnics de l'ajuntament s'ha demostrat que teníem la raó", ha manifestat Puigdemont.

L'alcalde ha exigit solucions definitives i ha instat el ministeri perquè completi "d'una vegada per totes" el projecte ferroviari a la ciutat. Puigdemont recorda que no cal "inventar res" sinó que cal tapar el forat i recuperar la llera original de la riera de la Pabordia per evitar problemes i que aquestes dues solucions estaven previstes en el projecte inicial redactat pel Ministeri de Foment.

Està previst que el secretari general d'Infraestructures, Julio Gómez-Pomar, es reuneixi aquest dilluns amb l'Ajuntament de Girona per abordar la situació.

El servei, restablert a la tarda

Fonts d'Adif han avançat que la previsió és que aquesta tarda es reprengui de nou el servei d'alta velocitat entre Girona i Figueres. Des d'aquest matí els trens circulen amb normalitat des de la capital gironina en sentit sud, cap a Barcelona. Els viatgers del tram internacional fan en autocar el trajecte Barcelona-Perpinyà. Els viatgers del tram Girona-Figueres són encaminats en trens Regionals.

A diferència de la primera inundació, aquesta vegada les bombes que serveixen per extreure l'aigua dels túnels funcionen i estan treballant sense pausa. A més, hi ha quatre bombes més que també estan traient aigua des d'un pou d'extracció situat a la Devesa.