El TAV no fa honor al seu nom des de fa unes setmanes. Entre Barcelona i Perpinyà, el tren d'alta velocitat no supera els 200 quilòmetres per hora. Segons va avançar ahir la Cadena Ser, el motiu d'aquesta circulació a una velocitat més reduïda es deu als combois de mercaderies, que podrien descarrilar. En concret, Adif va detallar que des de "fa algunes setmanes" el TAV opera per sota dels 200 km/h perquè no hi hagi "interferències" entre el trànsit dels trens de passatgers i els de mercaderies.

Aquesta limitació de la velocitat es va ordenar, segons va informar l'emissora, fa un parell de mesos, després que s'hagués autoritzat la circulació de mercaderies a la línia entre Barcelona i Perpinyà. Així, la problemàtica ha sorgit perquè la línia d'alta velocitat és mixta -combina els combois de viatgers i els de mercaderies-, fet que ha obligat a convertir en compatibles els dos trànsits. "És la primera línia mixta d'alta velocitat per a passatgers i mercaderies" a Espanya, es va recordar des d'Adif.

Per tant, tenint en compte que hi ha aquesta situació, ara es busca "una solució" per evitar que els combois de mercaderies descarrilin. Adif va posar de manifest que s'ha creat un grup tècnic de treball juntament amb Renfe, per tal d'estudiar la problemàtica i trobar una sortida. Per això es va advertir que la velocitat reduïda "és temporal".

De fet, es preveu que els trens de viatgers que passen per les vies gironines del TAV puguin recuperar la seva velocitat habitual, que frega els 300 quilòmetres per hora. Això, quan hi hagi una fórmula que "no provoqui interferències" entre els dos serveis. La velocitat per sota dels 200 km/h "no és per sempre", segons Adif, que va subratllar que l'objectiu és que els combois de passatgers "convisquin" amb els de mercaderies.

Amb tot, Adif va destacar que la circulació lenta està provocant "demores de dos minuts" als trajectes de la línia. El motiu és que, segons es va explicar, la velocitat "s'agafa de manera gradual". Ara bé, en aquests moments els TAV que circulen a la província de Girona no sobrepassen els 200 quilòmetres per hora i es queden lluny de les puntes de velocitat de 300 km/h que tenien fa només dos mesos.

Això també provoca que ara hi hagi poca diferència entre el tren d'alta velocitat i el convencional, que entre Girona i Barcelona registra puntes de 160 km/h. Adif va recordar ahir que l'energia de les subestacions elèctriques poden condicionar la capacitat del TAV, tot i que no condicionen la velocitat.