TP Ferro

Conversa amb la ministra de Foment. El tema és seriós i hi ha poc marge per evitar les conseqüències de la més que previsible demanda de l'empresa concessionària del túnel del Pertús. En aquest afer, que fa tants anys que denuncio i que ara ha agafat més rellevància pública, hi ha dos punts molt criticables. El primer: en la legislatura 2000-2004, essent ministre de Foment Francisco Álvarez-Cascos, es va firmar un contracte molt beneficiós per a l'empresa TP Ferro basat en uns terminis de posada en funcionament de la línia -febrer del 2009- que no es varen complir i que ja van suposar una indemnització que voreja els 200 milions d'euros ja pagats. Segon error: la política comercial de Renfe en cooperació amb SNCF ni de bon tros ha atrapat les previsions de 60 trens per dia. El sistema radial espanyol ha facilitat els trajectes a Madrid -aquest desembre 40% de descompte en els viatges en AVE Figueres-Girona-Madrid- però s'han descuidat de la permeabilització de la connexió transfronterera. Ens convé anar més a Lió i a París, per molts motius. Des del punt de vista de l'empresa, no fan res més que treure el màxim profit econòmic que els permet el contracte. Arribats a aquest punt, s'ha d'estudiar si no és més convenient rescindir el contracte que indemnitzar pel lucre cessant. Serà un tema molt central dels propers mesos. La història de l'Espanya immodesta que no sabia sumar i restar.

Benvinguda, senyora Ministra

Demà la ministra de Foment, Ana Pastor, inaugurarà el tram Caldes de Malavella-Sils de l'autovia A-2. Menys de 7 quilòmetres en 7 anys. I ara s'ha anunciat l'adjudicació de menys de 4 quilòmetres fins a Maçanet de la Selva amb un termini de 40 mesos. Quelcom grinyola. Simplement és hora de recordar que el Gobierno ha descartat el desdoblament Maçanet-Tordera i que al nord s'acabarà la legislatura sense haver arribat a Figueres, cosa que era raonable. Tenint present que l'any 2021, no molt tard, s'acaba la concessió de l'autopista AP-7, es poden començar a pensar en solucions creatives. I dit tot això, la ministra Pastor ha fet més en aquests tres anys per endreçar els petits trossos començats que la parella Magdalena Álvarez-José Blanco en set anys. Així estan les coses. Contents del que arriba tard, vigilants del molt que queda pendent.

Caixa de sorpreses

Última setmana de ple de l'any a Madrid. Dijous al vespre conversa agradable amb gent ben informada i de mentalitat oberta, ni un minut sobre Catalunya. Un moment d'aire. M'expliquen les últimes informacions sobre el petit ?Nicolás que em deixen ben impactat. Una caixa de sorpreses amb moltes coses encara per sortir. La picardia, la carn i la fira de les vanitats. En còmodes entregues, properament a les pantalles. És ben bé que... Em guardo d'escriure el que m'han explicat.

Una estació per a l'aeroport

La Conselleria de Territori i Sostenibilitat i el Ministeri de Foment ja han firmat un conveni llargament perseguit per la construcció d'una estació del TAV a l'aeroport de Girona. No és per a demà passat però el sentit comú s'ha imposat. Seria un aeroport també per al sud de França amb connexió amb alta velocitat; una altra manera de salvar el ruïnós negoci del túnel del Pertús.