inauguració del desdoblament entre Sils i Caldes.La ministra Ana Pastor, amb Llanos de Luna al seu darrere, destapant la placa inagural. A la dreta, Santi Vila aplaudeix.Els alcaldes de Maça-net, Caldes i Sils (d'esquerra a dreta).Diversos vehicles circulant pel nou tram de l'A-2.

Les màquines tornaran a treballar en el desdoblament de la N-II entre Medinyà i Orriols el gener de 2015 -4 anys i mig després que l'Estat les aturés-, quan també començaran a construir-se dos enllaços nous a Pontós i Garrigàs i dos més a Tordera. La ministra de Foment, Ana Pastor, va anunciar l'execució d'aquestes obres mentre inaugurava els 6,6 quilòmetres desdoblats entre Caldes de Mala-vella i Sils, i just abans de descobrir la primera pedra d'un futur tram de 2,7 km més fins a Maçanet de la Selva. Aquests últims treballs s'iniciaven oficialment ahir i tenen 3 anys per acabar-se (40 mesos, per ser exactes).

Una expedició formada per dos autocars, un amb polítics i l'altre amb periodistes, ahir al migdia va fer un recorregut de rotonda a rotonda: la de Sils, per començar i acabar, on es va posar la primera pedra del que serà el tercer tram desdoblat de la N-II; la de Mallorquines, on la ministra va destapar un monòlit amb placa que dóna fe de les últimes obres; i la de Caldes, amb la sortida cap a Girona encara tancada i amb un enllaç amb el poble pendent d'acabar-se.

Entre el punt d'inici i l'acabament d'aquest recorregut, el Ministeri de Foment ha invertit 45 milions d'euros per dotar de 4 carrils la N-II entre Caldes i Sils -dos per sentit-, aixecar un viaducte de 50 metres sobre la riera de Santa Maria, resoldre l'encreuament amb les vies del tren i construir dos enllaços de grans dimensions, que distribueixen el trànsit a les Mallorquines i a Caldes. La informació tècnica es completa amb diferents actuacions relacionades amb el drenatge del territori, la reposició de camins agrícoles, dos passos de fauna, dues basses de decantació a l'Estany de Sils o la construcció de 1.940 metres de pantalles per al guiatge d'amfibis. El traçat antic de la carretera es manté com a vial de servei. El desdoblament -que s'afegeix als prop de 8 quilòmetres entre Fornells i Caldes- va començar el 2007, es van aturar el 2009 per la fallida de l'empresa que el realitzava i no es va reprendre fins al 2012.

Els futurs enllaços a Vidreres

Els 25.000 vehicles diaris, de mitjana, que circulen per la N-II a les comarques de Girona donen "tot el sentit" al seu desdoblament, tal com va dir la ministra durant el seu parlament inaugural del tram Sils-Caldes. Ana Pastor va afirmar que "amb pocs recursos hem abordat les necessitats més importants i la N-II ho és", així com també es va excusar tot recordant que l'obra "estava paralitzada" quan ella es va incorporar al Ministeri de Foment.

Pastor va incidir en la importància del tercer tram que es desdoblarà, tant pel que fa a la millora del trànsit de la N-II com pels "futurs enllaços a Vidreres". La ministra es referia a les connexions amb l'AP7, l'A2 i la C-35 que l'Estat negocia amb la Generalitat. Els 2,7 quilòmetres que ara es desdoblaran entre Sils i Maçanet tenen un pressupost de 21,3 milions i inclouen enllaços a Vidreres i Sils, tres viaductes, un pas inferior i tres murs.

La ministra va afirmar que "en aquesta legislatura hem hagut de pagar moltes factures del passat", que les expropiacions no s'abonaven des del 2005 -va anunciar que aquest desembre se'n pagaran mes- i va remarcar que aquest any hi ha "el primer pressupost per fer coses noves".

Abans, el conseller de Territori i Sostenibilitat, Santi Vila (CiU), va expressar "satisfacció i alegria" per la fi d'unes obres que "han estat, més o menys, d'un quilòmetre per any". "Un ritme no positiu, però és cert que mai s'havia fet tant com ara", va afegir el conseller, qui va dir que "malgrat les circumstàncies són com són, el Ministeri s'ha compromès amb les obres".

Continuar fins a França

D'altra banda, Vila va dir que "quan haguem culminat tot el tram del sud de Girona serà el moment de mirar cap al nord fins a la frontera francesa, on també la N-II suporta una elevada mobilitat". Vila va descriure aquesta carretera com un "vertebrador de la vida econòmica i social".