El Govern aposta per excloure la Vall de Bianya de la proposta de traçat per a la variant d'Olot que ha fet el Ministeri de Foment. El conseller de Territori i Sostenibilitat, Santi Vila, ha recordat que els estudis informatius del nou traçat de l'N-260 han aixecat malestar al territori perquè afecten un tram d'alt valor ambiental i agrícola. Vila es posa al costat dels alcaldes i del consell comarcal i reclama que "es disgreguin" els projectes perquè es pugui construir aviat la reivindicada variant que ha de descongestionar Olot però es deixi per a més endavant la decisió sobre què cal fer al tram de la Vall de Bianya. El conseller veu amb bons ulls la proposta de "solució zero" que fa l'ajuntament.

La variant d'Olot és un projecte llargament reivindicat a la Garrotxa. Aquesta infraestructura ha de servir per descongestionar el trànsit que creua la capital i, alhora, millorar la connexió de la comarca amb Osona, l'Alt Empordà i el Ripollès. Segons càlculs tècnics, la meitat dels 40.000 vehicles que travessen la ciutat utilitzarien la variant.

La publicació dels estudis informatius per part del Ministeri de Foment, però, ha aixecat polseguera perquè la nova carretera discorre "pel corredor natural de la Vall de Bianya" en paral·lel al traçat de l'actual. L'opció proposada per a la variant nord d'Olot divideix l'obra en tres trams. El que afecta la Vall d'en Bas és el primer, que comença al giratori de la Canya (allà on acaba l'A-26 des de Besalú) i arriba fins al quilòmetre 92,4 de l'actual N-260.

Immediatament, l'ajuntament va anunciar que presentaria al·legacions al projecte i va rebre suport d'altres municipis de la comarca, del consell comarcal i de sindicats agraris. Aquest diumenge, el conseller de Territori i Sostenibilitat, Santi Vila, també ha donat suport a l'ajuntament i ha reclamat que s'exclogui la Vall d'en Bas de la proposta actual per a la variant d'Olot.

"L'estudi informatiu de la variant d'Olot ha de tirar endavant", ha afirmat Vila que exposa que es tracta d'una infraestructura molt necessària i que no pot patir més endarreriments però afegeix que ho pot fer sense la Vall de Bianya. "La Garrotxa és un gran actiu des del punt de vista ambiental i és important que la solució d'aquest enllaç d'infraestructures no castigui les valls", ha afirmat Vila que creu que no hi ha d'haver cap problema per "segregar" projectes i "deixar per més endavant" a solució de la Vall de Bianya.

Això, però, és ara a les mans del Ministeri de Foment. Santi Vila està convençut que, entre tots, sabran trobar el "consens suficient" per poder conjuminar necessitats de cada territori. "No parlem de parar de treballar però sí de que no es faci fins que es pugui garantir que la solució no fereix les nostres valls", ha opinat el conseller.

L'alcalde de la Vall de Bianya, Santi Reixach, ha exposat que entenen perfectament que cal construir la variant d'Olot per descongestionar la capital però critica que la proposta de Foment "trinxa" el seu municipi. "Afecta terrenys agrícoles, al turisme rural, a tot", ha afirmat. La Vall de Bianya aposta per "l'alternativa zero", és a dir, en aprofitar infraestructures ja existents -com la que ofereix la connexió amb el túnel de Bracons- i connectar Olot amb Ripoll per una altra via de gran capacitat, deixant la carretera actual com a comarcal.

L'alcalde d'Olot, Josep Maria Corominas, veu amb bons ulls la proposta de segregar projectes perquè permetria preservar la vall però no sense posar més esculls al projecte de la variant.

La variant nord d'Olot l'han d'executar Estat i Generalitat. La variant és una de les peces que ha de servir d'enllaç per connectar l'A-26 (que acaba al giratori de la Canya) amb el túnel de Bracons (l'eix Vic-Olot) i permetre solucionar el coll d'ampolla amb què es troben avui dia molts vehicles, que han de creuar la ciutat per dins a l'hora d'arribar-hi.

La Generalitat porta la seva part del projecte més avançat i ja està elaborant el projecte constructiu. El Ministeri de Foment va publicar el desembre al Butlletí Oficial de l'Estat (BOE) els estudis informatiu i d'impacte ambiental, pas previ al projecte constructiu. En total, es preveu que la millora de l'N-260 entre la Garrotxa i el Ripollès, i la part estatal de la variant nord d'Olot, tinguin un pressupost de licitació de 142,86 MEUR.