Els megacamions -coneguts internacionalment com a megatrucks- podrien circular per les comarques gironines si tira endavant la modificació del Reglament General de Vehicles que prepara l´Estat. Es tracta de camions de fins a 60 tones, que poden mesurar 25 metres de llargada i 4,5 metres d´alçada. De moment, l´esborrany que ha elaborat l´Executiu del PP per modificar el Reglament de Vehicles incorpora aquests megacamions; una proposta que no es veu amb bons ulls des del RACC i que tampoc convenç els transportistes de la província de Girona.

D´entrada, tant el RACC com la patronal dels transportistes gironins -Asetrans- consideren que abans de permetre la circulació d'aquests vehicles de grans dimensions, s'hauria d'estudiar millor la proposta. El secretari general d'Asetrans, Carles Palacio, explica que els megacamions només podrien circular a la xarxa de carreteres d'Espanya, perquè a França no estan autoritzats. Per això, Palacio posa de manifest que es tracta d'una mesura «que s'hauria d'harmonitzar» de manera conjunta entre els països europeus.

«Un megacamió no és gaire rendible sense poder sortir a l'estranger», assegura Palacio, que considera que aquests vehicles estan pensats «per a determinats transports logístics». El secretari general d'Asetrans assenyala que els països nòrdics, com Suècia o Finlàndia, permeten la circulació dels megacamions, tot i que subratlla que aquests territoris «estan més ben dotats en infraestructures».

De fet, Palacio valora que, a la província de Girona, aquests vehicles no podrien accedir a la majoria dels polígons industrials. Calcula que el 80% d'aquestes instal·lacions gironines no estan preparades per als megacamions i que hi hauria problemes per poder descarregar-los.

Així mateix, el director tècnic de la Fundació RACC, Lluis Puerto, considera que s'ha plantejat la circulació d'aquests vehicles «per poder donar resposta a grans conglomerats industrials o operadors logístics que tinguin la necessitat de fer uns transports més eficients». «Òbviament, els megacamions haurien de circular per autopistes i autovies», afirma Puerto, que admet que «hi pot haver un desajust entre la ubicació dels polígons i la xarxa de carreteres».

Malgrat tot, Puerto lamenta que el Govern espanyol plantegi una mesura que va en la línia contrària de les directrius europees. «Europa ha marcat un canvi modal en el transport de mercaderies, potenciant el ferrocarril davant la carretera», posa de manifest Puerto, que assegura que en l'última dècada la majoria de països «ha fet els deures». En canvi, en aquest mateix període, a Espanya s'ha incrementat el transport de mercaderies per carretera. Així, si el 2002 representava el 94,1% del total, el 2012 va ser del 95,2%; fet que suposa un augment de l'1,1%. En canvi, a Alemanya va ser del 64,6% el 2012.