Rodalies va tornar a ser sinònim de descontrol ahir a la demarcació de Girona. El fort vent que va bufar a Portbou i a altres municipis gironins, amb ratxes superiors als 170 quilòmetres per hora, va obligar a interrompre la circulació de trens a més d'una línia. Des de primera hora del matí, els ferrocarrils no circulaven entre Ripoll i Puigcerdà, a la línia R3. Més tard, a les 10 del matí, va quedar suspès el servei de trens entre Figueres i Portbou, cosa que afectava la línia R11 i RG1. Tot i això, a les dues del migdia encara es va complicar més la situació, perquè també es va interrompre la circulació de trens entre Girona i Figueres. Així, els ferrocarrils estaven inoperatius entre Girona i Portbou (a la R11 i a la RG1). A dos quarts de tres de la tarda es va restablir la circulació entre Ripoll i Puigcerdà i al cap de dues hores, al voltant de les quatre, es va normalitzar de manera progressiva el servei de trens entre Girona i Figueres. Finalment, a tres quarts de set del vespre, es va restablir la circulació entre Figueres i Portbou.

En el cas de l'estació de tren convencional de Figueres, el clima d'ahir va ser força caòtic. Malgrat que no es tracta d'una línia amb una gran afluència de viatgers, els que es dirigien cap al nord criticaven la poca informació i la manca d'atenció per part dels treballadors de l'estació. De fet, els empleats es limitaven a dir -fins i tot després de vendre'ls el bitllet- que no hi havia ferrocarrils i que no sabien quan es restabliria la circulació. Tampoc aclarien si s'havia de pagar o no. Així, alguns usuaris van comprar el bitllet i després els treballadors els van dir que havien d'anar amb autobús. "El compro i em diuen que no em tornaran els diners, però en canvi hi ha gent a qui li han dit que, per les molèsties, no han de pagar. És indignant", va explicar un dels afectats que es desplaçava cap a Llançà. Altres passatgers, que havien arribat a Figueres amb el servei alternatiu de bus, van assegurar que a la seva estació d'origen els havien dit que els tornarien els diners a Figueres. "Quan hem arribat ens ho han donat", van afirmar.

De fet, en general, els viatgers de Figueres no van haver d'esperar per l'arribada dels busos que Renfe posava a disposició, malgrat que reconeixien que el temps de desplaçament no és el mateix amb tren que per carretera. "Amb tren són uns 15 minuts. En canvi, amb autobús has de parar a altres llocs i tardes ben bé una mitja horeta", va explicar una altra de les afectades. "Jo vinc a fer classes i he de tornar a Vilajuïga, però només m'han dit que no hi ha tren i que m'esperi fins que vingui el bus. No sé res més", va manifestar un altre dels viatgers. Així, davant el desconeixement, alguns usuaris van optar per aproximar-se a l'estació de bus de Figueres -que hi ha a pocs metres- amb la finalitat de preguntar si realment un autobús els recolliria in situ.

Mentrestant, a l'estació de tren de Girona el caos va començar -per sorpresa dels passatgers- a les dues del migdia. Tot i que Renfe va informar a través de Twitter, mitja hora abans de les dues, que el trànsit de ferrocarrils entre Girona i Figueres quedaria interromput, a l'estació de Girona no hi havia ningú que ho expliqués. De fet, les pantalles no notificaven cap tipus d'alteració en el servei i és per això que els viatgers pujaven a l'andana, confiats que podrien agafar el tren amb normalitat. A les 14.02 va arribar el primer comboi -de la línia RG1- que es dirigia a Portbou i a les 14.04 un altre -de la R11- que tenia com a destí Figueres. Tots dos es van aturar a la via número 3 i no a la número 2, on havien de parar tal com informaven les pantalles. Això va fer disparar l'alarma dels usuaris, que immediatament van rebre l'avís del personal de seguretat que "no hi havia trens cap a Figueres". No va ser fins a les 14.06 que als panells lluminosos de l'andana de Girona es va explicar que la circulació estava interrompuda pel fort vent. Per megafonia el primer avís va ser a les 14.14.

Els passatgers es van dirigir, segurament per inèrcia i experiència, fins a l'oficina d'atenció al client de l'estació de Girona. Allà van saber, per primera vegada, que uns autobusos els transportarien per carretera. Uns minuts després, un treballador va anunciar que havien arribat els busos. Llavors es va produir una corredissa de desenes de viatgers cap a l'estació d'autobusos, malgrat que hi va haver lloc per a tots els afectats. Tot i això, la situació de manca d'informació es va repetir al cap de poca estona. La història es va repetir amb pitjor resultat, perquè a les 14.48 va arribar el tren de la R11 que es dirigia a Cerbère. Malgrat que les pantalles i els panells lluminosos aleshores sí que advertien de l'alteració -de manera interrompuda- els usuaris van pujar igualment dins el comboi (que en aquest cas sí que es va aturar a la via número 2). El revisor va dir als passatgers que el tren no arrencaria fins a les tres de la tarda, quan s'havia previst restablir el servei entre Girona i Figueres.

Ara bé, pocs minuts després la megafonia sí que va funcionar per comunicar que el comboi -on els viatgers estaven havien entrat- quedava "suspès per l'alerta de fort vent". Així, els usuaris van haver de baixar del tren i també van optar per dirigir-se cap a l'oficina d'atenció al client. Malgrat tot, la resposta va ser del tot diferent que mitja hora abans. "No hi ha servei alternatiu de bus perquè a les 15.35 ja sortirà un tren cap a Figueres", va explicar una empleada de l'estació de Girona. Així, els viatgers van esperar pacientment durant una mitja hora. Tot i això, a les 15.35 va arribar el tren de la R11 que tenia com a destí Figueres i es va aturar a la via número 1. Aleshores la informació de les pantalles explicava que el servei no es restabliria fins a les quatre de la tarda. A les 15.49, la megafonia va anunciar que els passatgers que es dirigien en direcció a Figueres havien d'agafar el tren que havia arribat a les 15.35 i que estava estacionat a la via 1. "Oportunament els informarem de la seva sortida". Ara bé, aquesta comunicació mai es va produir. És per això que els usuaris que estaven a l'andana número 1 van pujar al comboi, que va sortir a les 15.56. Mentre que els viatgers que s'esperaven a les cadires del pis inferior de l'estació de Girona, van perdre aquest tren perquè ningú els havia avisat que sortia el comboi. Evidentment, aquests passatgers van tornar a criticar la desinformació que ahir es va repetir tant a Girona com a Figueres.

Renfe va recordar que el servei de megafonia i de pantalles de les dues estacions és responsabilitat d'Adif, igual com els treballadors de les instal·lacions. També es va justificar que no es retornarà l'import dels bitllets perquè la interrupció dels trens es va produir per una causa meteorològica, aliena a la companyia.