El director general de Ryanair va parlar clar ahir. "És impossible que Girona sigui l'aeroport principal de la nostra companyia a Catalunya", va assegurar Michael O'Leary, perquè la prioritat de l'aerolínia irlandesa és l'aeroport del Prat, tal com va apuntar ell mateix. "Girona pot ser un aeroport número dos potent", va subratllar el CEO de Ryanair, que va afegir que la seva previsió és tornar a augmentar el nombre de rutes a la instal·lació de Vilobí d'Onyar a partir de la temporada d'hivern d'aquest any. De fet, O'Leary va avançar que "a curt termini" l'objectiu de Ryanair per a l'aeroport de Girona no és aconseguir els registres que es van obtenir el 2008, el 2009 i el 2010, quan la companyia va superar o fregar els cinc milions de passatgers anuals. "Si arribem als dos milions de viatgers l'any 2016, serà una xifra correcta", va afirmar des de Barcelona en una roda de premsa.

Fins i tot, el director general de l'aerolínia va considerar que la Generalitat de Catalunya -amb qui Ryanair manté un acord per rebre subvencions- valoraria de manera positiva assolir aquesta xifra a Girona. Així mateix, O'Leary va manifestar que gràcies a les negociacions que Ryanair manté amb el Govern català i l'aeroport gironí, serà possible que a la propera temporada d'hivern tornin a créixer les connexions que ofereix la companyia a Vilobí d'Onyar. Si s'aconsegueix assolir els dos milions de viatgers, O'Leary va assenyalar que l'aerolínia es podria plantejar l'objectiu dels tres milions, malgrat que va recordar que Ryanair no tenia presència a Barcelona quan va sumar prop de cinc milions de passatgers a Girona. Tot i això, segons va argumentar, el descens de rutes a Girona ha estat a causa de "la falta d'avions" que ha patit la companyia. O'Leary va explicar que l'aerolínia ha formalitzat la compra de 280 avions Boeing 737 amb la finalitat d'incrementar les connexions que actualment presta a 189 aeroports i va justificar que aquesta falta d'aeronaus ha obligat Ryanair ?-que ha arribat a llogar avions per poder oferir els seus serveis- a reduir algunes rutes a instal·lacions com Girona i Reus.

Ara bé, aquest entrebanc mai ha estat un problema per ampliar el nombre d'enllaços a l'aeroport de Barcelona (el Prat), on la companyia continua augmentant les connexions en detriment de Girona i Reus. Malgrat tot, el director general de la companyia irlandesa va avançar que Ryanair disposarà el 2016 de 40 avions més -provinents d'aquesta compra d'aparells Boeing 737-, fet que permetrà incrementar les rutes d'alguns aeroports. Per tant, amb aquesta previsió de creixement de la flota, l'aerolínia confia poder augmentar els enllaços a l'aeroport de Girona, entre altres instal·lacions. Tot i això, O'Leary no es va voler aventurar i va assegurar que "és difícil dir quins seran aquests nous destins", que la companyia espera programar les properes temporades. Actualment, l'aerolínia compta amb 10 avions que tenen com a base el Prat i cinc altres aeronaus que amb base a Girona.

De fet, O'Leary va esvair els dubtes sobre la continuïtat de Ryanair a Vilobí d'Onyar: "La nostra aerolínia està compromesa amb l'aeroport de Girona, on continuarem operant". Ara bé, el director general de la companyia va advertir que si es produeix un increment de les taxes a la instal·lació gironina, "el trànsit aeri disminuirà". "Això és el que succeirà", va sentenciar el CEO de Ryanair, que va defensar una gestió individualitzada per a cada aeroport. Així, tal com ha demanat en reiterades ocasions la Cambra de Comerç de Girona, O'Leary també va subratllar que la seva aposta es basa en un model d'administració independent. "No es tracta de criticar Aena, sinó d'evitar un monopoli que comporta un augment de taxes i tarifes", va concloure. En canvi, la ministra de Foment, Ana Pastor, va tornar a destacar ahir que no es trencarà el model aeroportuari en xarxa d'Espanya. Unes hores abans que Aena sortís a borsa, Pastor va posar de manifest que "no es pot desmembrar" una gestió que "val més que la suma de parts".