R

yanair mai ha patit a l'aeroport de Girona. Des que el desembre del 2002 la companyia aèria va aterrar per primera vegada a les pistes de Vilobí d'Onyar, la companyia no va fer més que incrementar el seu pes a la instal·lació gironina fins al 2010. L'aerolínia irlandesa va passar de tenir el 65,86% del trànsit aeri de Girona el 2003 -el primer any complet de Ryanair a Vilobí- al 94,89% el 2010. La companyia va guanyar de manera progressiva la seva importància en el repartiment dels vols de l'aeroport gironí. Així, el 2003 Ryanair es va endur el 65,86% dels viatgers anuals de la instal·lació gironina, el 2004 el 81,60% i el 2005 el 86,24%. Tot i això, la compa?nyia de baix cost no va parar de gua?nyar "quota de mercat" a l'aeroport de Girona, perquè el 2006 va sumar el 86,22% del trànsit aeri gironí, el 2007, el 87,87% i el 2008, el 91,33%. Finalment, el 2009 Ryanair va aconseguir el màxim històric en el repartiment dels vols de Vilobí amb el 95,44% del trànsit anual, mentre que el 2010 va obtenir el 94,89% de "quota de mercat".

Tot i això, aquesta hegemonia de la companyia de Michael O'Leary tampoc s'ha esvaït amb la caiguda de rutes dels últims anys. Des del 2010, l'aerolínia no ha fet més que perdre, cada any, milers de passatgers a la instal·lació gironina. Malgrat tot, Ryanair s'ha mantingut en la posició de domini absolut a l'aeroport de Girona, perquè mai ha tingut cap competència que li hagi fet perillar el seu pes. El motiu és que el 2011 la companyia es va endur el 90,92% dels viatgers anuals de la instal·lació de Vilobí, el 2012, el 91,21% i el 2013, el 90,40%. Pel que fa al 2014, l'aerolínia irlandesa va sumar el 88,21% del trànsit aeri gironí.

Per si no queda prou justificada la posició de domini de Ryanair a l'aeroport de Girona, també es poden agafar de referència les dades totals de passatgers. Des del 2009, totes les companyies juntes -excepte Ryanair- no han estat capaces de superar els 300.000 viatgers anuals. El 2009, la suma de les diferents aerolínies que operaven a les pistes de Vilobí, menys la irlandesa, va donar el trist resultat de 241.335 passatgers en tot l'any. El 2010, totes les companyies, excepte Ryanair, van transportar 248.790 viatgers anuals, el 2011 van ser 273.162 usuaris i el 2012 van quedar-se en 250.174 passatgers en tot l'any. Pel que fa al 2013, la suma de les diferents aerolínies que operaven a Vilobí, menys la irlandesa, va donar el resultat de 262.665 viatgers anuals, mentre que el 2014 va ser de 254.779 passatgers.

En canvi, abans del 2009, les xifres no havien estat així de ridícules. El 2003, totes les companyies juntes, excepte Ryanair, van transportar 494.565 viatgers anuals a l'aeroport de Girona, el 2004 van ser 545.214 usuaris i el 2005 van quedar-se en 486.252 passatgers en tot l'any. Així mateix, la suma de les diferents aerolínies que el 2006 operaven a les pistes de Vilobí, menys la irlandesa, va donar el resultat de 497.949 viatgers anuals, el 2007 va ser de 587.902 usuaris i el 2008 la suma va caure a 477.653 passatgers.

L'efecte de Transavia

Amb aquestes dades, es pot confirmar que Ryanair no ha estat l'única companyia que ha patit un descens els últims anys a l'aeroport de Girona. El motiu és que, com demostren aquestes últimes xifres de viatgers transportats per les diferents aerolínies -sense incloure la irlandesa-, des del 2009 aquestes companyies no han sobrepassat els 300.000 passatgers anuals, mentre que anteriorment sí que ho havien fet. De fet, si s'observa quin percentatge d'usuaris ha transportat cada aerolínia des del 2003, es pot concloure que des de la implantació de Ryanair a Girona només hi ha hagut tres companyies que han aconseguit uns percentatges mínimament significatius.

D'entrada, entre el 2003 i el 2014 (ambdós inclosos), l'aerolínia irlandesa ha transportat el 87,52% del total de viatgers de la instal·lació de Vilobí. Mentrestant, en el mateix període d'anys, Transavia Holland ha transportat el 2,59% del total de passatgers de l'aeroport de Girona des del 2003 i fins al 2014, Britannia Airways l'1,29% i My Travel Airways l'1,10%. D'aquests tres casos, el més destacat és Transavia Holland. Es tracta de l'única companyia que el 2003 ja operava a Vilobí i que ara encara hi continua; a més, amb uns registres de viatgers que han crescut cada any de manera progressiva. Es dóna la casualitat que el seu millor resultat a l'aeroport de Girona va ser ?l'any passat, el 2014, quan va transportar 108.867 usuaris anuals. També l'any passat va obtenir la seva millor "quota de mercat" a la instal·lació gironina, amb el 5,04% del trànsit aeri anual de Vilobí, mentre que Ryanair -com s'ha explicat anteriorment- es va quedar amb el 88,21% dels vols del 2014 de l'aeroport de Girona.

Britannia i My Travel

Pel que fa a Britannia Airways i My Travel Airways, els seus anys de glòria van ser fa temps. En el cas de Britannia, entre el 2003 i el 2005, va superar cada any-amb escreix- els 100.000 passatgers a Vilobí. El 2003 va transportar 118.921 viatgers a l'aeroport de Girona, el 2004, 122.724 usuaris i el 2005, 110.406 passatgers anuals. El 2005, Britannia Airways va ser rebatejada amb el nom de Thomsonfly, que el 2008 es va passar a anomenar Thomson Airways. Malgrat tot, al llarg d'aquest període, l'aerolínia ha continuat operant a Vilobí, tot i que amb registres de viatgers bastant inferiors.

En el cas de My Travel Airways, entre el 2003 i el 2007, va transportar des de 50.000 passatgers fins a prop de 90.000. En concret, la companyia va comptar el 2003 amb 80.608 viatgers a l'aeroport de Girona, el 2004 amb 87.757 usuaris i el 2005 amb 60.386 passatgers anuals. Així mateix, My Travel Airways va transportar 64.858 viatgers a Vilobí el 2006 i 57.329 usuaris el 2007. Tot i això, el 2007, l'aerolínia es va unir amb el grup Thomas Cook i des d'aleshores ha continuat operant a Vilobí, amb aquest nou nom i amb registres de passatgers que també són força inferiors als de fa uns anys.

Thomson Airways preveu ?operar de nou aquest estiu a l'aeroport de Girona, mentre que Thomas Cook encara no ha concretat la seva temporada.