La nova estació del TAV s'ubicarà a dos quilòmetres de l'aeroport de Girona

La Generalitat calcula que valdrà uns 10 milions i s'haurà d'utilitzar un bus llançadora per connectar les dues infraestructures

20.02.2015 | 07:25

El baixador de l'aeroport

  • La nova estació se situarà al lloc d'avançament i estacionament de trens (PAET), on la línia del TAV ja disposa de quatre vies amb l'objectiu de permetre parades

El conseller de Territori, Santi Vila, va presentar ahir un acord d'actuacions en infraestructures estratègiques amb el Ministeri de Foment. Entre les obres que s'hi inclouen, hi ha el baixador del tren d'alta velocitat, que se situarà a poca distància de la instal·lació aeroportuària de Vilobí d'Onyar i el compromís de l'Estat de redactar tots els projectes de desdoblament de la N-II, menys de dues variants.

El projecte d'una estació del tren d'alta velocitat (TAV) a l'aeroport de Girona pren forma. El conseller de Territori i Sostenibilitat, Santi Vila, va explicar ahir que aquest baixador se situarà a uns dos quilòmetres de la instal·lació aeroportuària de Vilobí d'Onyar. En concret, l'estació s'ubicarà a un punt d'avançament i estacionament de trens -un espai que tècnicament s'anomena PAET- que ja està construït i que, per això, compta amb quatre vies d'alta velocitat. Per tant, el baixador s'ubicarà a l'actual línia del TAV, dins el terme municipal de Vilobí, sense necessitat d'haver de construir noves vies.

Ara bé, que la nova estació se situï a aquest PAET ja existent, farà que sigui necessària la creació d'un autobús llançadora que transportarà els passatgers entre l'aeroport i el baixador. Es tracta d'un desplaçament de dos quilòmetres que, segons van assenyalar ahir des de la Generalitat, tindrà una durada de menys de cinc minuts en bus. De fet, si s'utilitza la carretera GIV-5343 i s'enllaça amb la N-156, el recorregut és, en total, de dos quilòmetres, tal com va detallar Vila.

Pel que fa al projecte, fonts del Govern català van avançar ahir que està pràcticament redactat i van plantejar la possibilitat que la construcció de l'estació s'inclogui formi part del pressupost de la Generalitat de l'any vinent. Es calcula que caldrà una inversió d'entre 8 i 10 milions d'euros per fer ?realitat el baixador i que el Govern català n'assumirà el cost, amb la voluntat de prioritzar-ne l'execució el 2016.

De fet, tal com va avançar Diari de Girona, el passat desembre el Ministeri de Foment i el Departament de Territori ja van acordar tirar endavant aquest projecte. Tot i això, es preveu que durant la propera primavera es formalitzi el conveni entre aquestes dues administracions perquè es pugui construir la nova estació del TAV. El motiu és que les vies d'alta velocitat són propietat d'Adif (Foment), mentre que les obres del baixador es faran des de la Generalitat. Així, per poder actuar dins aquest espai, el Govern català necessita l'aval de l'Estat.

Amb aquest calendari, l'estació del TAV a l'aeroport de Girona queda cada vegada més a prop. Es tracta d'un dels projectes que la Generalitat ha defensat per aconseguir que torni a augmentar el trànsit de viatgers a la instal·lació aeroportuària, perquè es calcula que el temps del trajecte del TAV entre Barcelona i Vilobí serà de 30 minuts.

Compartir a Twitter
Compartir a Facebook
Enllaços recomanats: Premis cinema