Divendres, 11.15 del matí a la carretera Barcelona de Girona, en el tram comprès entre el carrer de Santa Maria i el carrer de Sant Miquel -en direcció al centre de la ciutat-. El 20% dels conductors que circulen per aquesta via durant aquesta franja horària ho fan massa ràpid però en cap cas superen els 60 km/h. Aquest és un dels resultats que ha obtingut el Diari de Girona després d´observar la velocitat a la qual circulaven els vehicles per aquesta via a través del radar pedagògic instal·lat en aquest punt.

L´anàlisi realitzada per aquest diari posa de manifest que els vehicles premen més l´accelerador a la nit. A les 21.40 hores del mateix divendres, el nombre de conductors que infringia el límit de velocitat creixia un 15%. El 35% dels conductors passaven per aquest punt a més de 50 km/h. En aquesta hora, aquest diari fins i tot va «caçar» un conductor circulant a 65 km/h. Una infracció que si el radar fos sancionador, li hauria suposat al conductor d´aquest vehicle una multa de 100 euros. L´observació de les dades d´aquest panell també revela que molts dels conductors arriben a aquest punt a poca velocitat perquè estan en plena acceleració, ja que a pocs metres hi ha un semàfor.

A l´espera de conèixer els resultats oficials obtinguts a través d´aquest sistema, les dades recollides per aquest diari serveixen d´orientació.El radar pedagògic ubicat a la carretera Barcelona s´ha posat en marxa aquest mes de febrer. L´objectiu és informar els conductors sobre la velocitat a la qual circulen. «La voluntat d´aquesta iniciativa és fer pedagogia de les normes de circulació i que els conductors prenguin consciència de la velocitat a la qual circulen. No es tracta d´un radar sancionador», va explicar el regidor de Seguretat, Mobilitat i Via Pública, Joan Alcalà en el moment de la presentació d´aquest sistema. A partir del març, l´Ajuntament de Girona instal·larà radars informatius al carrer de Carles Riba i Bracons i al carrer del Pont Major.

Girona se suma així a la tendència dels radars pedagògics que ja fa temps que es va posar en marxa a Banyoles, on actualment n´hi ha dos. El primer panell es va instal·lar a la capital del Pla de l´Estany el febrer del 2013 i el segon, a principis del 2014. En aquest període de temps s´han controlat més de 2,3 milions de vehicles -774.792 automòbils el 2013 i 1,5 el 2014-. Segons dades del consistori, un 7,2% dels vehicles analitzats el 2013 van superar el límit de velocitat permès mentre que el 2014 aquest percentatge es va enfilar lleugerament fins al 7,92%. Segons el regidor de Mobilitat, Seguretat i Via Pública de Banyoles, Lluís Costabella «s´ha detectat que el 92% dels vehicles que circulen per Banyoles ho fan a la velocitat correcta. És una bona dada». Segons Costabella, els panells informatius de velocitats són «una bona eina per sensibilitzar la població que cal circular sense superar el límit permès. A més, la Policia ha notat una disminució de la velocitat des que hi ha els panells», conclou. Més mala nota obtenen els conductors que circulen per Llofriu -agregat a Palafrugell-. Segons les dades obtingudes pel radar pedagògic instal·lat durant un mes en aquest punt, més de la meitat dels conductors que hi van circular ho van fer amb excés de velocitat. «En la primera quinzena en què vam tenir aquest radar pedagògic instal·lat a Llofriu vam detectar un vehicle circulant a 150 km/h. És una dada a tenir en compte. De nit, també hem detectat vehicles circulant a 120 i 130 km/h. La gent passa molt ràpid per Llofriu», explica el regidor de Policia Local i Protecció Civil, Lluís Pujol.