TP Ferro, l'empresa que està formada en un 50% per ACS (la constructora de Florentino Pérez), ha perdut un dels litigis que mantenia amb l'Estat. El tribunal d'arbitratge de Ginebra ha resolt que TP Ferro no ha de rebre cap indemnització del Govern espanyol ni del francès pel sobrecost de la construcció del tren d'alta velocitat (TAV) entre Figueres i Perpinyà. Segons va informar ahir El Confidencial, el tribunal ha rebutjat la petició d'aquesta empresa, que demanava 350 milions d'euros a l'Estat com a compensació dels diferents "fets imprevistos" de les obres del TAV a la frontera francoespanyola. Per tant, TP Ferro es queda sense aquesta indemnització, tot i que manté un altre litigi amb el Govern espanyol pel baix trànsit que registra el túnel d'alta velocitat del Pertús.

La sentència del tribunal d'arbitratge internacional de Ginebra ha considerat que Espanya i França no són responsables dels problemes geològics ni dels costos financers que reclamava TP Ferro, l'empresa que Pérez comparteix amb el grup francès Eiffage. Segons el diari digital, aquesta companyia demanava a l'Estat 143 milions d'euros pels inconvenients geològics en la construcció del túnel del Pertús, 10 milions més per un viaducte del riu Muga i gairebé quatre milions per problemes derivats de l'Agència Catalana de l'Aigua. TP Ferro també sol·licitava 115 milions d'euros per l'increment de preu dels productes derivats del coure. Finalment, reclamava quasi 19 milions per la compra de terrenys necessaris per a la construcció del TAV i 56 milions per a despeses financeres. Així, la petició de l'empresa sumava prop de 350 milions d'euros.

Això suposava, per tant, un sobrecost de gairebé el 30% sobre el pressupost del projecte d'alta velocitat entre Figueres i Perpinyà, que se situava als 1.200 milions. De fet, la sentència del tribunal d'arbitratge de Ginebra esdevé un revés per a TP Ferro, que es troba en fallida tècnica i que podria entrar en un concurs de creditors. A part de construir el TAV a la frontera francoespanyola, l'empresa també és la concessionària del túnel del Pertús. Una gestió que, com evidencia la situació econòmica de TP Ferro, no passa pel millor moment perquè el baix trànsit de trens al pas transfronterer provoca que la companyia tingui problemes per mantenir la viabilitat del servei. Per això hi ha constància que diferents fons d'inversió "voltors" (dedicats a comprar deute a un preu menor) estan interessats a "salvar" l'empresa.

Indemnització anterior

Malgrat la negativa d'aquest ?tribunal d'arbitratge internacional, anteriorment TP Ferro va ?aconseguir una indemnització de l'Estat. Així, el Govern ja va haver de compensar l'empresa de Pérez entre el 2009 i el 2012 amb un total de 172 milions d'euros, per l'incompliment dels terminis en la posada en funcionament de la línia del TAV entre Barcelona i la frontera francesa. La companyia va invertir aquests 1.200 milions en la construcció de la línia, 500 dels quals a través d'un crèdit.