Nou gironins viatjaven en el vol Airbus A320 de la companyia alemanya Germanwings que es va estavellar ahir al matí als Alps francesos quan cobria la ruta Barcelona-Düsseldorf, amb 150 persones a bord. Segons va confirmar el Ministeri de l'Interior francès no es van trobar supervivents.

L'aparell, de la filial de baix cost de Lufthansa, portava 144 passatgers -45 amb cognom espanyol- i 6 membres de la tripulació, quan es va enlairar de la Terminal 2 de l'aeroport del Prat de Barcelona poc abans de les deu del matí -amb vint-i-sis minuts de retard respecte a l'hora prevista- amb destinació a Düsseldorf (nord d'Alemanya) on hauria d'haver aterrat cap aa dos quarts de dotze del migdia. Segons la Direcció General de l'Aviació Civil francesa (DGAC), a dos quarts d'onze del matí però, un controlador aeri francès va alertar de la pèrdua de contacte amb l'aeronau, que quinze minuts més tard, a tres quarts d'onze, va començar a perdre altura per causes encara desconegudes, passant dels 10.700 metres d'altura als 1.800 metres a una velocitat d'almenys 650 quilòmetres per hora en només vuit minuts. A les deu i cinquanta-tres minuts, el vol 4U9525 va desaparèixer dels radars, després d'estavellar-se al pic de l'Estrop (2.981 metres), molt a prop de la localitat de Prads-Haute-Bléone, entre Digne-les-Bains i Barcelonnette (dins la regió de Provença-Alps-Costa Blava). La DGAC va confirmar ahir que l'avió sinistrat no va enviar cap senyal d'alerta abans del sinistre, com havia assenyalat aquest mateix organisme prèviament en un comunicat.

La majoria dels 144 passatgers (dos d'ells, nadons) que viatjaven en el vol de Germanwings eren ciutadans alemanys -uns 67 segons la companyia- que tornaven a casa després de passar uns dies a Barcelona i Palma de Mallorca. Entre aquestes víctimes s'hi trobava un grup de setze alumnes de quart d'ESO i dues professores que havien realitzat un intercanvi escolar en un institut de Llinars del Vallès. També es va confirmar una víctima belga, una d'holandesa, dos colombians, un israelià, un matrimoni marroquí i un nombre indeterminat de ciutadans turcs, entre altres, segons les autoritats franceses. A Espanya, la vicepresidenta del Govern, Soraya Sáenz de Santamaría, va confirmar que entre els passatgers s'hi trobaven 45 persones amb cognoms espanyol, entre els quals almenys 30 serien catalans, molts dels quals treballaven al sector de l'alimentació i anaven a la fira Anuga FoodTec de Colònia.

Respecte als sis tripulants de l'aeronau -dos pilots i quatre assistents de cabina-, el president de la companyia Germanwings, Thomas Winkelmann, va informar que el capità tenia una experiència de deu anys en aquesta filial i en la matriu Lufthansa i que acumulava 6.000 hores de vol en aquest tipus d'avions. Winkelmann també va explicar que l'aparell sinistrat havia començat a operar per Lufthansa el 1991-un any després de la seva construcció el 1990- i per Germanwings des de 2014, i que dilluns havia estat sotmès a una revisió rutinària a Düsseldorf, mentre que la seva última "gran revisió" va tenir lloc l'estiu de 2013.

També el director de vol de Germanwings, Stefan-Kenan Scheib, va dir que l'avió tenia 58.313 hores de vol realitzades en aproximadament 46.700 viatges i que estava equipat amb els sistemes informàtics més actuals d'Airbus.

Hores després de la catàstrofe, els nombrosos equips de rescat que es van traslladar al lloc dels fets, una zona escarpada de difícil accés a gairebé 3.000 metres d'altura, van localitzar les restes de l'avió, pràcticament polvoritzades per la violència del xoc contra la muntanya i una de les dues caixes negres.

"Imatge d'horror"

El ministre alemany d'Afers Estrangers, Frank Walter Steinmeier, va descriure la zona on va impactar l'aparell com "una imatge d'horror" després de sobrevolar l'àrea dels Alps, mentre que el president del Consell General de la regió dels Alps-Alta Provença, Gilbert Sauvan, va assegurar que la resta més gran localitzada de l'aparell "té la mida d'un cotxe".

Testimonis que van veure caure l'aparell van assegurar que aquest volava de forma estranyament baixa, però que no desprenia fum ni feia un soroll particular. "L'únic que em va estranyar és que a aquesta altura no podria travessar la muntanya", va indicar Sébastien Giroux, que regenta una serradora al municipi de Prads-Haute-Bléone. Aquest testimoni també va especificar que no va presenciar el moment exacte de l'accident ni va sentir l'impacte, ja que aquest va tenir lloc a una desena de quilòmetres de la zona on ell es trobava en el moment del sinistre. Es tracta del pitjor accident d'una línia aèria de baix cost que s'ha produït mai a Europa.