El Servei Català de la Salut ha adjudicat la gestió de les ambulàncies de Girona a Transport Sanitari de Catalunya (TSC), una firma d’Investindustrial, de la família Bonomi i propietari de Port Aventura, en detriment del Consorci del Transport Sanitari de Catalunya (CTSC) Regió Girona, que gestionava el servei fins ara. El motiu de l’adjudicació del lot de Girona és que TSC ha presentat l’oferta econòmicament més avantatjosa de les dues rebudes pel CatSalut, segons consta al portal de Contractació Pública de la Generalitat.

La licitació del contracte més gran de la legislatura -el preu de sortida del concurs era de 200 milions d’euros anuals per un període de deu anys, en total, uns 2.500 milions- s’ha allargat més del previst, es va resoldre l’1 d’abril i es preveu que la formalització del contracte es faci el dia 24.

Segons va avançar ahir el director general del Consorci de Transport Sanitari de Catalunya Regió Girona, Pere Maria Martínez, l’empresa presentarà al·legacions perquè «vistes les actes, creiem que, encara que no hagi sigut de mala fe, en algunes puntuacions no han fet servir el mateix criteri» i posa com a exemple qüestions en què el Consorci rep la màxima puntuació i l’oferta del TSC es valora amb 0,5 punts mentre que, quan passa a la inversa, la proposta perdedora es queda amb zero punts.

«En el cas del transport programat, ells ofereixen 48 cotxes per oferir 190.000 serveis anuals, que nosaltres estem fent ara amb 92 vehicles... coses d’aquesta mena et fan veure que hi ha qüestions per al·legar», afirma.

Martínez va explicar que en la puntuació total del concurs -uns 200 punts- la proposta del TSC ha superat en 3 punts la presentada pel Consorci. «Creiem que encara hi ha partit», va dir ahir el director general de l’empresa que presta el servei actualment, que afegeix que «no ens volem enganyar, l’adversari és gros i perillós, ens pot guanyar en el preu però no en la resta, al·legarem sobre la proposta tècnica per rascar els tres punts de diferència».

A més, va explicar, també presentaran al·legacions genèriques «perquè s’han detectat irregularitats: alguns dels vehicles ofertats a Girona ja els havien ofertat al desembre per un altre contracte».

Dels tretze lots territorials en què el Departament de Salut ha dividit la gestió del transport sanitari urgent i no urgent per a la propera dècada, Transport Sanitari de Catalunya és l’empresa més beneficiada, ja que no només ha guanyat el de l’àmbit territorial de Girona, sinó que el CatSalut també li ha adjudicat el lot de l’Alt Pirineu, el de la Catalunya Central; en una UTE amb el Grup La Pau, el del Barcelonès Nord i Maresme; i en una UTE amb Ambulàncies MA, el Penedès-Garraf.

Pel que fa a la resta de lots, la majoria se’ls han repartit entre la UTE Egara-La Fuente -Lleida, Camp de Tarragona, Terres de l’Ebre- i el grup danès Falck -Vallès Oriental, Vallès Occidental (amb una UTE amb Ambulàncies Vallés) i el del Baix Llobregat i l’Hospitalet de Llobregat-. L’adjudicatària dels lots de Barcelona Ciutat (més Montcada i Reixac) i el de la regió sanitària de Barcelona és la UTE Transport Sanitari de Barcelona.

Subrogació de la plantilla

Les bases del concurs obliguen els adjudicataris a subrogar els treballadors que presten el servei actualment i que, en el cas de Girona, són 454 empleats. «El 99% de la plantilla és subrogable, però sabem que n’acabaran acomiadant, perquè és una empresa molt centralitzada a Barcelona», diu Pere Maria Martínez sobre el canvi de mans del servei a la demarcació.

Pel que fa a la flota, el CTSC té 164 vehicles repartits en set delegacions, «una implantació al territori que ells no tenen, ho poden tenir en vuit i deu anys, però per ara no tenen res d’això», destaca.